PEMUTAKHIRAN SITUS WEB CIASMARA.COM SEBAGAI MEDIA PROMOSI WISATA DAN PRODUK EKONOMI KREATIF DESA CIASMARA, KECAMATAN PAMIJAHAN, KABUPATEN BOGOR

Langgeng Prima Anggradinata, Halimah Tus Sadiah, Muhammad Fariq Adrian Firdaus, Silvia Sandi Yudha

Abstract


This research and community service activity was carried out in Ciasmara Village, Pamijahan District, Bogor Regency with an area of around 626 hectares. The problem in Ciasmara Village is the tourism sector. The tourism sector in Ciasmara Village has not been optimally promoted. This service is in the form of training and procurement of technology for business entities owned by Cahaya Asmara Village, Ciasmara Village. The ciasmara.com website is created and updated. Then, members of the Cahaya Asmara Village-Owned Enterprise were given website management training. As a result, there was an increase in the capacity of the members of the Cahaya Asmara Village-Owned Enterprise. They can operate backend ciasmara.com website. In addition, there are website feature updates, namely Google Maps, Google Reviews, videos, and trade site links.


References


Aka, K. A. (2016). Model Quantum Teaching dengan Pendekatan Cooperative Learning untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran PKn. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 5(1), 35–46. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v5i1.87

Ananda, I., & Dirgahayu, T. (2021). Pemanfaatan Teknologi Informasi Pada Desa Wisata di Indonesia: A Systematic Literature Revies. Jurnal Teknik Informatika Dan Sistem Informasi, 8(4), 2291–2302.

Andhika, A. (2019). Penggunaan Video Promosi Wisata Melalui Youtube untuk Meningkatkan Daya Tarik Wisatawan ke Provinsi Kalimantan Selatan. MUTAKALLIMIN: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(2), 26–30.

Aribowo, H., Wirapraja, A., & Putra, Y. D. (2018). Implementasi Kolaborasi Model Pentahelix Dalam Rangka Mengembangkan Potensi Pariwisata Di Jawa Timur Serta Meningkatkan Perekonomian Domestik. Jurnal Mebis (Manajemen Dan Bisnis), 3(1), 31–38. https://doi.org/10.33005/mebis.v3i1.21

Baroroh, H., Haer, F., Yusfiani, M., & Azhari, S. V. (2022). Optimalisasi Media Sosial dan Website sebagai Media Promosi Desa Wisata Loyok. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bumi Rafflesia, 5(1), 771–776.

Fardiah, D. (2005). “Focus Group Discussion” dalam Paradigma Pembangunan Partisipatif. Mediator: Jurnal Komunikasi, 6(1), 95–108. https://doi.org/10.29313/mediator.v6i1.1180

Fathia Uqimul, H., & Heryadi, R. (2020). Penggunaan Google Review sebagai Penilaian Kepuasan. Journal of Sustainable Tourism Research, 2(1), 10–12.

Galang Nusantara, A., & Salsabilah Shofiyatul, J. (2021). Pengaruh Fitur E-Commerce Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen di Masa Pandemi Covid-19. Mabny : Journal of Sharia Management and Business, 1(02), 166–172. https://doi.org/10.19105/mabny.v1i02.5199

Handoko, L. B., Susanto, A., Kartikadarma, E., & ... (2022). Implementasi Web Desa Wisata Tempellemahbang, Jepon, Blora untuk Promosi dan Peningkatan Pengunjung. JUDIMAS, 2(2), 117–127.

Manipuspika, Y. S., Indhiarti, T. R., & Sudarwati, E. (2021). Pemanfaatan Blog sebagai Sarana Promosi Kampung Wisata di Masa Pandemi. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 5(1), 676. https://doi.org/10.31764/jpmb.v5i1.5370

Maslika, M., Sopanah, A., & Prasetyaning, P. (2014). Akuntabilitas dan Transparansi Laporan Keuangan Badan Usaha Milik Desa (Bumdes) Tamanharjo Bersinar Kecamatan Singosari Kabupaten Malang. Conference on Economic and Business Innovation, 56(5), 261–261. https://doi.org/10.1109/map.2014.6971963

Rakhmawati, I., Raden Sapto Hendri, & Nungki Kartikasari. (2021). Kebijakan Transparansi Dan Akuntabilitas: Mampukah Mencegah Penyelewengan Dana Desa? Jurnal Riset Akuntansi Aksioma, 20(1), 1–12. https://doi.org/10.29303/aksioma.v20i1.119

Sofyani, H., & Tahar, A. (2021). Peran Akuntabilitas dan Transparansi Pemerintah Desa Indonesia terhadap Kepercayaan Masyarakat Desa: Kasus di Kabupaten Bantul. Jurnal Akademi Akuntansi, 4(1), 10–25. https://doi.org/10.22219/jaa.v4i1.16481

Yosephine, S., Jap, Beng, T., & Wasino, W. (2018). Program Aplikasi Peta Wisata Kabupaten Boyolali Dengan Menggunakan Google Maps. Jiksi, 6(1), 103–111.


Full Text: PDF Abstract views : 92 views : 95

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Abdimas FISIB

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.