STRATEGI KOMUNIKASI INTERPERSONAL PENGELOLA GRUP PENJUALAN JERSEY DI FACEBOOK (STUDI KASUS BIT AND RUN PADA GRUP FACEBOOK LELANG JERSEY & AKSESORIS SEPAKBOLA DARI GO, PI, AAA ORIGINAL R7 GALLERY)
Abstract
ABSTRACT
The aim of this research is to know the Interpersonal Communication Strategy of the Jersey Group Sales Manager on Facebook, a case study within the FacebookAuction Jersey & Football Accessories from GO, PI, AAA-Original R7 Gallery. This research usedescriptive-qualitative method to describe how the interpersonal communication strategy use by group managers to minimize the number of bid and run actors. The results of this researchshow the connectionbetween the observations and the results of the in-depth interviews the author obtained from informant so expected to minimize the number of bid and run actors. The author analyzes the interpersonal communication strategy using social exchange theory in the form of rewards, costs, results and profits, the rate comparison shows the raw size (standard). The factors that determine the interpersonal communication strategy group manager are predictions based on psychological data, knowledge that explains, and the rules set out in private..
Keywords: communication strategy, bid and run, Facebook.References
DAFTAR PUSTAKA
Abidin, Yusuf Zainal. 2015. Manajemen Komunikasi (filosofi, konsep dan aplikasi). Bandung: CV Pustaka Setia.
Alo, Liliweri. 2011. Komunikasi Serba Ada Serba Makna. Jakarta. Kencana Prenada Media Group.
Bungin, Burhan. 2010. Penelitian Kualitatif :Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik dan Ilmu Sosial lainnya. Jakarta: Kencana Prenama Media Group.
Butterick, Keith. 2012. Pengantar Public Relations: Teori dan Praktik. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Cangara, Hafied. 2011. Komunikasi Politik Konsep, Teori, dan Strategi.Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Dedy, Mulyana, 2000. Ilmu Komunikasi, Pengantar. Bandung: Remaja Rosadakarya
Devito, A. Joseph. 2011. KomunikasiAntarmanusia. Tangerang Selatan: Karisma Publishing Book
Effendi, Onong Uchjana. 2000. Ilmu Teori & Filsafat Komunikasi. Bandung:
PT Citra Aditya Bakti Effendy, Onong Uchjana. 2003. IlmuKomunikasi Teori danPraktek.Cetakan kesembilan belas. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Effendy, Onong Uchjana. 2007. Ilmu Komunikasi (Teori dan Praktek). Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Freddy, Rangkuti. 2006. Riset Pemasaran. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama
Haryani, Dwi. 2014. Pelaksanaan Komunikasi Interpersonal Kepala Sekolah Dengan Guru di SMK Muhammadiyah Karangmojo [skripsi].Yogyakarta:Program Sarjana, Universitas Negeri Yogyakarta.
Ikbal, Kaderia. 2014. Strategi Komunikasi BPJS Kesehatan Makassar dalam Mensosialisasikan Program Jaminan Kesehatan Nasional(JKN) [skripsi]. Makassar:Program Sarjana, Universitas Hassanudin.
Kriyantono, Rachmat. 2010. Teknik praktis riset komunikasi: disertai contoh praktis riset media, public relation, advertising, komunikasi organisasi,komunikasi pemasaran. Jakarta: Kencana
McQuail, Denis. 2011. Teori Komunikasi Massa McQuail, Edisi 6 Buku 1. Jakarta: Salemba Humanika
Moleong, Lexy J. 2007. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Nurudin. 2012. Media Sosial Baru. Yogyakarta: Mata Padi Pressindo.
Rakhmat, Jalaludin. 2002. Psikologi Komunikasi. Edisi Revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Rakhmat, Jalaludin. 2008. Psikologi Komunikasi (Edisi Revisi). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Rizky & Wati. 2009. 5 Jam Belajar Cepat Menggunakan Facebook. Bandung: CV. Irama Widya.
Ruliana, Poppy. 2014. Komunikasi Organisasi : Teori dan Studi Kasus. Depok : PT Raja Grafindo Persada.
Ruslan, Rosady. 2002. Kiat dan Strategi KampanyePublic Relations, Jakarta:PT Raja Grafindo Persada.
Santoso, Iman Bagus. 2014. Strategi Komunikasi Interpersonal Guru Kelas Autis di Sekolah Luar Biasa Negeri Pembina Samarinda [skripsi]. Samarinda: Program Sarjana, Universitas Mulawarman.
Sarwono, Sarlito. 2009. Pengantar Psikologi Umum. Jakarta :PT Raja Grafindo Persada.
Satori, Djaman dan Komariah, Aan. 2009. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabet
Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suprapto Tommy. 2009. Pengantar Teori & Manajemen Komunikasi. Jakarta: Medpress.
Sumber lain
http://tekno.kompas.com/read/2016/10/20/17062397/jumlah.pengguna.facebook.di.indonesia.terus.bertambah
(Diakses 6 Januari 2016, pukul 17.50 WIB) https://www.facebook.com/ridhoimovic?fref=ts
(Diakses 16 Januari 2017 pukul 11.00 W.I.B)
http://wearesocial.sg
(Diakses 02 Juni 2017 pukul 20.30 WIB)
http://.jdih.kemenkeu.go.id/
(Diakses 10 Juni 2018 pukul 11..00 WIB)
https://balelang.com/bidder/
(Diakses 16 Juli 2018 Pukul 20.00 WIB)
DOI: 10.33751/jpsik.v3i1.1007
Refbacks
- There are currently no refbacks.