Partisipasi Gen Z dalam Konteks Dinamika Pembangunan di Indonesia

Adittiya Putra Nur Hakim, Sally Sabela, Muhammad Faiqi Tsaqib, Ayu Wardani

Abstract


Generasi Z, also known as Gen Z, is set to play a pivotal role in shaping the future economy. Within the realm of developmental communication, Gen Z holds significant importance in disseminating information and raising awareness about humanitarian issues, environmental concerns, and sustainable economic development. This research aims to map out and elucidate the role of Gen Z in enhancing Indonesia's economy within the framework of participatory developmental communication theory. The study adopts a qualitative descriptive research approach. The findings reveal that Gen Z fulfills several crucial roles in developmental communication to bolster the economy, create job opportunities, and maximize the creative economic industries and startups. This aligns with the concept of participatory developmental communication, wherein Gen Z possesses immense potential to drive social change and engage in campaigns aimed at advancing development. Gen Z serves as change agents tasked with steering economic transformations towards a better future, fostering collective prosperity.


Keywords


Development Dynamics; Gen Z; Development Communication; Participation

References


Aditiya, I. M. (2021). Sensus Penduduk 2020 Selesai, Gen Z dan Milenial Mendominasi. Https://Www.Goodnewsfromindonesia.Id. https://www.goodnewsfromindonesia.id/2021

Amanah, S. (2010). Peran Komunikasi Pembangunan dalam Pemberdayaan Masyarakat Pesisir. Jurnal Komunikasi Pembangunan, 1-19.

Badan Ekonomi Kreatif (Bekraf) dan Menkominfo (2022). Grafik PDB Ekonomi Kreatif dan Jumlah Start Up di Indonesia Tahun 2018- 2022

Ferdiansyah, O., & Permana, E. (2022). Peran Start Up untuk Pengembangan Kewirausahaan Mahasiswa Pasca Pandemi Covid 19 di Indonesia. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi (JRPE), 151- 159.

Habib, M. A. (2021). Kajian Teoritis Pemberdayaan Masyarakat dan Ekonomi Kreatif. Ar Rehla: Journal of Islamic Tourism, Halal Food, Islamic Traveling, and Creative Economy, 82-110.

Islamy, I. E. (2019). Strategi Komunikasi Pembangunan Marsipature Hutanabe (Partisipatif) Masyarakat Desa Doulu Kabupaten Karo Provinsi Sumatera Utara. Komunikas Islamika: Jurnal Ilmu Komunikasi dan Kajian Islam, 155- 167.

Kadeni, & Srijani, N. (2020). Peran UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah) dalam Meningkatkan KesejahteraanMasyarakat. Equilibrium, 191-200.

Kartika, R., Fasa, M. I., & Suharto. (2022). Perkembangan Ekonomi Kreatif Dikalangan Gen Millenial Muslim dengan Melihat Peluang di Kemajuan Zaman. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika, 257-266.

Lestari, N., Pasha, P. A., Oktapianti, M., Oktariani, N., & Noviarita, D. (2021). Teori Pembangunan Ekonomi. Jurnal Manajemen Bisnis Islam, 113-128.

Muzdalifa, I., Rahman, I. A., & Novalia, B. G. (2018). Peran Fintech dalam Meningkatkan Keuangan Inklusif pada UMKM di Indonesia (Pendekatan Keuangan Syariah). Jurnal Masharif al-Syariah: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 1-24.

Nindatu, P. I. (2019). Komunikasi Pembangunan melalui Pemberdayaan Masyarakat untuk Pengentasan Kemiskinan. Jurnal Perspektif Komunikasi, 91-103.

Nurbaiti, S. R., & Bambang, A. N. (2017). Faktor–Faktor yang MempengaruhiPartisipasi Masyarakat dalam Pelaksanaan Program Corporate Social Responsibility (CSR). Proceeding Biology Education Conference, 224--228.

Pajriah, S. (2018). Peran Sumber Daya Manusia dalam Pengembangan Pariwisata Budaya di Kabupaten Ciamis. Jurnal Artefak: History and Education, 25-34.

Setyowati, Y. (2019). Komunikasi Pemberdayaan sebagai Perspektif Baru Pengembangan Pendidikan Komunikasi Pembangunan di Indonesia. Jurnal Komunikasi Pembangunan, 188-199.

Surahmi, A., & Farid, M. (2018). Strategi Komunikasi dalam Meningkatkan Partisipasi Masyarakat terhadap Pembangunan di Kecamatan Duampanua Kabupaten Pinrang. Jurnal Komunikasi KAREBA, 232- 239.

Syarah, M. M. (2016). Pendekatan Komunikasi Partisipatori dalam Penanggulangan Penyakit di Kalangan Masyarakat Miskin. Jurnal Komunikasi, 19-31.

Zahara, E. (2018). Peranan Komunikasi Dalam Pembangunan Masyarakat Pedesaan. Jurnal Warta, 1-12.


Full Text: PDF

DOI: 10.33751/jpsik.v8i1.9817

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.