Hubungan Konsep Diri dan Kecerdasan Sosial dengan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial

Nurlinda Safitri

Abstract


The aim of the research is to find out the correlation between self-concept and social quotient and students achievement on social science subject. The research is a correlational reseach conducted to the students of Bina Insani elementary school located at the district of Tanah Sareal, Bogor, with the number of population reached 125 students of all fifth grade classes. The number of the sample was gained by using Taro Yamane formula. From the total number of 125 students, those chosen as participants were only 95 students. The research used survey method with correlational technique. Based on the result of data analysis, the research shows that there is positive correlations among: 1) self-concept and the achievement on social science subject; 2) Social quotient and the achievement on social science subject; 3) both self-concept and social quotient and the achievement on social science subject. Based on the findings of the research, it can be inferred that the achievement of social science subject of the fifth grade students at SD Bina Insani located at the district of Tanah Sareal, Bogor can be improved by enhancing students self-concept and their social quotient.

Keywords


Self-concept; social quotient; achievement of social science subject

References


Agustiani, Hendriati. Psikologi Perkembangan Pendekatan Ekologi Kaitannya dengan Konsep Diri dan Penyesuaian Diri pada Remaja. Bandung PT. Refika Aditama, 2009.

Burns, R.B. Konsep Diri, Teori, Pengukuran, Perkembangan dan Perilaku. Jakarta : Arcan, 1993.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. Undangundang No.20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta : Armas Duta Jaya, 2003.

Desmita. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung : Remaja Rosdakarya, 2011.

Dimyati dan Mudjiono. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : Rineka Cipta, 2009.

Djaali. Psikologi Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara, 2008.

Djiwandonom, Sri Esti Wuryani. Psikologi Pendidikan.Jakarta: Gramedia, 2006.

Effendi, Agus. Revolusi Kecerdasan Abad 21. Bandung : Alfabeta Anggota IKAPI, 2005.

Goleman, Daniel. Social Intellegence Ilmu Baru Tentang Hubungan Antar-ManusiaI. Jakarta : Gramedia Pustaka Utama, 2007.

Gordon, Claire and Lynn Huggins-Cooper. Meningkatkan Sembilan Kecerdasan Anak. Jakarta : Bhuana Ilmu Populer, 2012.

Gunarsa, Singgih D. dan Y.Singgih D.Gunarsa. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Jakarta : BPK Gunung Mulia, 1995.

Hunt, Elgin F. Social Science. New York : Macmillan Publishing Company, 1987.

Jamaris, Martini. Orientasi Baru dalam Psikologi Pendidikan. Jakarta : Yayasan Penamas Murni., 2010.

Jihad, Asep dan Abdu Haris. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta : Multi Pressindo, 2012.

Jurnal Pendidikan Sejarah. Program Studi Pendidikan Sejarah Program Pascasarjana UNJ. Januari 2012.

Nestrom, John. W. Organizational Behavior: Human Behavior at Work. New York : Mc.Graw-Hill Companies, Inc. 2007.

Pudjijogyanti, Clara R. Konsep Diri dalam Pendidikan. Jakarta : ARCAN, 1991.

Purwanto. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta : Pustaka Pelajar, 2011.

Riduwan. Belajar Mudah Penelitian untuk GuruKaryawan dan Peneliti Pemula. Bandung : ALFABETA, 2006.

Sapriya. Pendidikan IPS. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2012.

Schunk, Dale H. Learning Theories An Educational Perspectiveâ€Teori-Teori Pembelajaran : Perspektif Pendidikanâ€. Yogyakarta : Pustaka Pelajar, 2012.

Slameto. Belajar dan Faktor-Faktor yang mempengaruhi. Jakarta : Rineka Cipta, 2010.

Soewadji, Jusuf.Pengantar Metodologi Penelitian. Jakarta : Mitra Wacana Media, 2012.

Sudijono, Anas. Pengantar Evaluasi Pendidikan (Jakarta : Raja Grafindo Persada, 2001.

Sudjana, Nana. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung : Remaja Rosdakarya, 2009.

Sugiyono. Metode Penelitian Kombinasi :Mixed Methods. Bandung: Alfabeta, 2013.

Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan : Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2008.

Sujana.Teknik Analisis Regresi dan Korelasi. Bandung : Tarsito, 2003.

Suryaatmadja, Nursid. Konsep Dasar IPS. Jakarta : Depdikbud Proyek Peningkatan Mutu Guru SD Setara D-II, 1998.

Suryabrata, Sumadi Suryabrata. Psikologi Kepribadian. Jakarta : Gramedia, 1995.

Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Untuk SD/MI Kelas V. Bangga Sebagai Bangsa Indonesia : Buku Guru. Jakarta : Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan, 2014.

Thobroni, Muhammad dan Arif Mustofa. Belajar dan Pembelajaran Pengembangan Wacana dan Praktik Pembelajaran Dalam Pembangunan Nasional. Yogyakarta : Ar-Ruzz Media, 2011.

Tirtarahardja ,Umar. Pengantar Pendidikan. Jakarta : Rineka Cipta, 2005.

Uno, Hamzah B. Belajar dengan Pendekatan PAILKEM. Jakarta : Bumi Aksara, 2011.

Uno, Hamzah B.Teori Motivasi dan Pengukurannya di Bidang Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara, 2008.

Van Cleaf, David W. Action In Elementary Studies. Massachusetts : Allyn & Bacon, 1991.

Winataputra, Udin S. dkk. Materi dan Pembelajaran IPS Modul Univ.Terbuka. Tangerang Selatan : Universitas Terbuka, 2012.

Yukl, Gary. Leadership in Organizations. New Jersey : Pearson Education, Inc. 2010.

http://strategimanajemen.net/2009/03/02/merajutkecerdasan-sosial/ diunduh tanggal 26 November 2013


Full Text: PDF

DOI: 10.55215/pedagogia.v8i1.4909 Abstract views : 156 views : 131

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Nurlinda Safitri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.