PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN CTL (CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING ) TERHADAP KEMAMPUAN BERHITUNG ANAK USIA 5-6 TAHUN (Penelitian Eksperimen di PAUD Anak Bangsa Palembang)

Yubariku Fika

Abstract


This study entitled "The Effects of Learning Model CTL (Contextual Teaching And Learning) To Count Ability of 5-6 Years Children In PAUD Anak Bangsa Palembang". Type of research is quantitative research that is pre-experimental research design using The One-Shoot Case Study. The population is the author of 17 children taking classes of Ar-Rauf in PAUD Anak Bangsa Palembang by using purposive sampling technique. Data retrieval tool is a test and documentation. The results of data analysis found that the hypothesis testing criteria are: reject H0 if t ≥ t1 –α and accept Ha in other cases. From the steps above decision shows that the value of thitung = 8,63 while from distribution table t at 0.05 with degrees of freedom (df) = 17 obtained ttabel =1,74 therefore appropriate testing criteria that thitung ˃ttabel or in other words that H0 is rejected, which means Ha accepted. It can be concluded that there effects of learning model CTL (Contextual Teaching And Learning) to count ability of 5-6 years children in PAUD Anak Bangsa Palembang..

Keywords


Counting Ability, Learning Model, Contextual Teaching And Learning

References


Arikunto, suharsimi. 2013. Prosedur penelitian. Reka Cipta: Jakarta

Arikunto, suharsimi. 2013. Dasar-Dasar evaluasi pendidikan. Bumi Aksara: Jakarta

Asmawati, Nor. 2014. Penerapan Pembelajaran Kontekstual Melalui Kegiatan Melukis Untuk Meningkatkan Perkembangan Motorik Halus Anak Kelompok B TK Aisyiyah 21 Tahun Ajaran 2013/2014(Jurnal). Surakarta: Universitas Sebelas Maret

Bintang, Sri. 2014. Penerapan Pembelajaran Kontekstual Bernuansa Bermain Berbantuan Media Geometri Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak(Jurnal). Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha

Dewi, Nia Rachma. 2012. Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di TK(Jurnal). Pontianak: FKIP UNTAN

Hatimah, Inat dkk. 2007. Pembelajaran Berwawasan Kemasyarakatan. Universitas Terbuka: Jakarta

Ibnu, Trianto. 2015. Desain Pengembangan Pembelajaran Tematik. Pranadamedia Group: Jakarta

Karim, Muchtar A. dkk. 2007. Pendidikan Matematika untuk Anak Usia Dini. Depdikbud: Jakarta

Masitoh dkk. 2012. Strategi Pembelajaran TK. Universitas terbuka: Jakarta

Masnipal. 2013. Siap Menjadi Guru dan Pengelolaan PAUD Profesional. Jakarta: PT Gramedia

Rastini, Ni Made Sri. 2014. Penerapan Contextual Teaching And Learning Bernuansa Pakem Untuk meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak TK Kelompok B(Jurnal). Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha

Rusman. 2013. Model-Model Pembelajaran. PT Raja Grafindo Persada: Jakarta

Rukhaki, Siti. 2013. Peningkatan Kemampuan Kreativitas Melalui Model Pembelajaran Kontekstual Pada Anak(Jurnal). Semarang: IKIP Veteran

Sudariyanti, Ni luh. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) Berbantuan Media Lingkungan Untuk Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak(Jurnal). Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha

Sugiyono. 2010. Metode Penilitian Pendidikan.Alfabeta: Bandung

Sujiono, YN. 2009. Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. PT Indeks: Jakarta Barat

Suryabrata, Sumadi. 2014. Metodologi Penelitian. Rajawali Pers: Jakarta

Susanto, Ahmad. 2011. Perkembangan Anak Usia Dini. Kencana: Jakarta

Syafaruddin. 2012. Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat. Perdana Pubulishing: Medan


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.