POLA KOMUNIKASI PEDAGANG DAN PEMBELI DI PASAR TRADISIONAL DI MASA PANDEMI COVID-19 (STUDI KASUS PEDAGANG SAYUR PASAR TRADISIONAL CILUAR)

Aditya Rivaldi, Layung Paramesti Martha, Roni Jayawinangun

Abstract


Communication Pattern is a pattern of relationship between two or more people in sending and receiving messages in the right way so that the intended message can be understood. This research groups Ciluar traditional market traders only to vegetable traders in Ciluar traditional markets to make it easier to develop communication patterns that exist in Ciluar traditional markets. This study aims to determine the communication patterns of vegetable sellers in Ciluar traditional markets, whether there have been changes in communication before and after Covid-19. This study uses a qualitative approach. Data collection techniques in this study were in-depth interviews, field observations and documentation, and checking the validity of the data was done by source triangulation. The results of this study indicate that vegetable sellers communicate patterns to buyers using the components of communication patterns, namely, (1) primary communication patterns, (2) secondary communication patterns, (3) linear communication patterns, (4) circular communication patterns, as well as changes in communication after Covid-19. Vegetable traders communicate with verbal and non-verbal communication, vegetable traders communicate using Whatsaap media, and there is reciprocal communication between traders and buyers.


References


Adinda, C. (2020). 7 dari 10 Orang RI Pendapatan Anjlok Karena Covid-19. CNBC INDONESIA. http://detik.id/6OdhGI

Aditiawarman, M. (2019). Variasi Bahasa Masyarakat. Jakarta: Lembaga Kajian Aset Budaya Indonesia Tonggak Tuo, 2019.

Agustina, reni harahap. (2019). BUKU AJAR KOMUNIKASI KESEHATAN. Jakarta: PRENADAMEDIA GROUP.

Akbar, R. (2020). Pengertian Tanaman Sayur, Jenis, Manfaat, dan Contohnya. DosenPertanian.Com. https://dosenpertanian.com/tanaman-sayur/

Aliyah, I. (2020). Pasar Tradisional: Kebertahanan Pasar dalam Konstelasi Kota. Jakarata: Yayasan Kita Menulis.

Andreano, R. S. (2013). Pola komunikasi public relation officer dalam mempertahankan citra PT. Lion Air Indonesia cabang Manado. Journal Acta Diurna, 1(1), 118.

Cangara, Hafied. 2011. Pengantar ilmu komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo. Persada.

Cosmas,gatot, haryono. (2020). PENELITIAN KUALITATIF KOMUNIKASI. Sukabumi: CV Jejak, anggota IKAPI.

Darmastuti, Rini. 2013. Mindfulness Dalam Komunikasi Antar Budaya, Yogyakarta: Buku Litera.

Devito, J. (2011). KOMUNIKASI ANTAR MANUSIA (ed. 5). Jakarta: Karisma Publishing Group.

Djamarah, S. B. (2011). Pola komunikasi orang tua dan anak dalam keluarga : (sebuah perspektif pendidikan Islam) / Syaiful Bahri Djamarah. Jakarta: Rineka Cipta.

Dyatmika, T. (2021). ILMU KOMUNIKASI. Yogyakarta: Zahir Publishing.

Gischa, S. (2020). Pasar:Pengertian,Fungsi,Ciri-ciri dan jenisnya. Kompas.Com. http://kmp.im/AFztKc

Gunawan, A. (2013). Komunikasi Interpersonal Dan Fasilitas Kesehatan:Pengaruhnya Terhadap Kepercayaan, Loyalitas Dan Wom Rumah Sakit.

Gunawan, H. (2013). JENIS POLA KOMUNIKASI ORANG TUA DENGAN. 1(3), 218233.

https://tohaga.id/pasar-ciluar/

Kuswanti, A. (2015). Mengembangkan Pola Komunikasi Antarpribadi Dalam Menciptakan Keharmonisan Keluarga Antara Orang Tua Dan Anak. http://library.upnvj.ac.id/pdf/artikel/artikel_ji_nasional/ikon_yai/ikon-volxiii-no3-des2015/282-298.pdf

Liliweri, A. (2011). Makna Budaya dalam Komunikasi Antar Budaya. Yogyakarta: LKIS Yogyakarta.

Masitoh, E. A. (2013). Upaya Menjaga Eksistensi Pasar Tradisional: Studi Revitalisasi Pasar Piyungan Bantul. Jurnal PMI, 10(2), 63-78.

Morissan. (2013). Teori Komunikasi Individu Hingga Massa. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup

Muchtar, Koswara dan Setiaman. (2016). Komunikasi Antar Budaya dalam Perspektif Antropologi. 1(1): 116

Ngalimun. (2017). Ilmu Komunikasi. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.

Nofrion. (2016). KOMUNIKASI PENDIDIKAN Penerapan Teori dan Konsep Komunikasi dalam pembelajaran. Jakarta: KENCANA.

Passarella, R. (2020). Kumpulan Ide Desain menghadapi Virus Corona. Palembang: UNSRI PRESS.

Sarip, S., Syarifudin, A., & Muaz, A. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Perekonomian Masyarakat Dan Pembangunan Desa. Al-Mustashfa: Jurnal Penelitian Hukum Ekonomi Syariah, 5(1), 10. https://doi.org/10.24235/jm.v5i1.6732

Setiawati, T. (2021). Modul Komunikasi Sosial. Bandung: Media Sains Indonesia.

Setya, A. (2020). Buku Ajar KOMUNIKASI ITERPERSONAL. Magelang: Pustaka Rumah C1nta.

Siyoto, S. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Literasi Media Publishing.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tommy, S. (2010). PENGANTAR TEORI DAN MANAJEMEN KOMUNIKASI. Yogyakarta: MedPress (Anggota IKAPI).


Full Text: PDF Abstract views : 263 views : 669

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Lestari Sosial Budaya

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.