DAYA PRAGMATIK TINDAK TUTUR GURU DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA PADA SISWA SMP NEGERI 3 KOTA BOGOR

Yudhie Suchyadi, Nurjanah Nurjanah

Abstract


PRAGMATIC STYLE OF TEACHER SPEECH IN INDONESIAN LANGUAGE LEARNING FOR JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS (SMPN 3 Kota Bogor)

The aims of this  research are to describe: (1) the types of speech acts are used by teachers in classroom learning Indonesian VIII F SMP Negeri 3 Kota Bogor,  (2)  Pragmatic  power  contained in the  speech  act  Indonesian teacher  class VIII F SMP Negeri 3 Kota Bogor.  This  research  method  is  descriptive kualititatif.    Data  sources  used  are  documen,  events,  and  informants.  This  study  use  is triangulation of data and methods. This study uses a model that consists of an interactive analysis  of  data  reduction,  data  display,  and  conclusion.  The  results  of  this  research  is: (1)  the  typeof  speech  act  learning  Indonesian  teachers  in  class  VIII F SMP Negeri 3 Kota Bogor,  ie  speech  acts  locutions,  ilokusi  speech  acts,  speech  acts perlokusi. Ilokusi speech act consists of (a) representative speech act consisting of states, and  the  mentioning;  (b)  directive  which  consists  of  speech  acts  ordered;  (c)  commissive consisting  of  speech  acts  promised;  (d)  consists  of  expressive  speech  acts  criticized  and praise;  (e)  a  declaration  that  consists  of  speech  acts  prohibited  and  decide.  (2)Power pragmatic speech actis realized through a directive, contained in the speech act Indonesian  teacher  in  class  VIII F SMP Negeri 3 Kota Bogor very  strong against the students, namely: (a) provide information, (b) affect (c) ordering, (d) reprimand, (e) criticize, (f) suggests, (g) praise. (h) determine, (i) quip, (j) scolded.


Keywords


speech acts; pragmatic; language; learning process

References


Ahmadi, Abu. 2009. Psikologi Sosial. Jakarta: Rineka Cipta.

Dwistia, Halen, dkk. 2013. Hubungan Interaksi Sosial Peserta Didik dengan Prestasi Belajar. Jurnal FKIP Unila.

Gunawan, Ary H. 2010. Sosiologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Manan, Syaepul. 2017. Hubungan Akhlak Mulia Melalui Keteladanan dan Pembiasaan. Jurnal Pendidikan Agama Islam-Talim Volume 15 Nomor 1.

Setiadi, Elly M, dkk. 2007. Ilmu Sosial Budaya Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhono. 2017. Keteladanan Orang Tua dan Guru dalam Pertumbuhan dan Perkembangan Anak Usia Dini. Elementtttary Volume 3.

Syarbini, Amirullah. 2014. Model Pendidikan Karakter dalam Keluarga. Jakarta: PT Gramedia.

Winataputra, Udin S. 2011. Materi dan Pembelajaran IPS SD. Bogor: Universitas Terbuka.




DOI: 10.33751/jmp.v9i1.3915

Refbacks

  • There are currently no refbacks.