Analysis Of Validity, Practicality And Effectiveness Of Development Of Class 6 Flipbook-Based Digital Teaching Materials
Abstract
Keywords
References
Achmad Fanani, Cholifah Tur Rosidah, Triman Juniarso, Gresya Ailina Roys, E., & Salsabila Putri, V. (2022). Bahan Ajar Digital Berbasis Multiaplikasi Mata Pelajaran IPAS SD. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 2(12), 1175–1183. https://doi.org/10.17977/um065v2i122022p1175-1183
Achmad, G. H., Ratnasari, D., Amin, A., Yuliani, E., & Liandara, N. (2022). Penilaian Autentik pada Kurikulum Merdeka Belajar dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5685–5699. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3280
Ananda, E. D. (2019). Pemanfaatan Teknologi Informasi.
Annisa Awalsyah, Sarwi, S. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Berbantuan Kvisoft Flipbook Maker Untuk Mengembangkan Keterampilan Ilmiah Siswa. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 7(3), 28–35. https://doi.org/10.15294/upej.v7i3.27673
Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian: Suatu Pendeketan Praktis. PT. Bumi Aksara.
Arviansyah, M. R., & Shagena, A. (2022). Efektivitas Dan Peran Dari Guru Dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Lentera, 17(1), 40–50.
Destiara, M. (2020). Analisis Kepraktisan Pengembangan Bahan Ajar Biologi Berbasis Islam-Sains Berbantuan Media Augmented Reality. Proceding Antasari International Conference, 55–68.
Elisya, R. N., Wahyuni, S., & Ahmad, N. (2023). Pengembangan Bahan Ajar IPA Berbasis Flipbook untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif pada Siswa SMP/MTs. Sainsmat : Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Alam, 12(1), 62. https://doi.org/10.35580/sainsmat121440992023
Ermawati, I. R., Dwi Kurniasih, M., Astuti, S., Fitriana, O., Wan Achmad, W. F., & Hilmi Hasan, M. (2021). Development of Blended Learning Media Using Character-Based Flipbook Smartphone. 39–42. https://doi.org/10.1109/ICCOINS49721.2021.9497135
F. Pratama. (2021). Teori-Teori Belajar Dan Pembelajaran. In Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents (Vol. 3, Nomor April).
Faj, N., Faj, N. A., Fakhri, J., & Yusandika, A. D. (2018). Efektifitas Model Pembelajaran Quantum Teaching dengan Metode Praktikum terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 1(2), 135–141.
Febri Giantara. (2019). Model Pengembangan Kompetensi Guru Abad 21. Jurnal Penelitian dan Kajian Sosial Keagamaan, 13(1), 104–116.
G.A.P.E. Juniati, I.B. Putrayasa, & I.G. Margunayasa. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Digital Berorientasi Wana Kerthi Loka Bali Pada Pembelajaran Ipas Kelas Iv Sekolah Dasar. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 7(1), 94–106. https://doi.org/10.23887/jurnal_pendas.v7i1.2018
Gregory.J, F. J. and F. (2010). Teori Kepribadian. Salemba Humanika.
Gulec, U., Yilmaz, M., Isler, V., & Clarke, P. M. (2021). Applying virtual reality to teach the software development process to novice software engineers. IET Software, 15(6), 464–483. https://doi.org/10.1049/sfw2.12047
Hake, R. R. (1998). Interactive engagement v.s traditional methods: six- thousand student survey of mechanics test data for introductory physics courses. American Journal of Physics, 66(1).
Hasan, H., Basri, M., & Idawati, I. (2021). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Poster Session Berbantuan Audio Visual Terhadap Minat Belajar Dan Hasil Belajar Ips Murid Kelas V Sdn No. 39 Centre Palleko Kec. Polongbangkeng Utara Kabupaten Takalar. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 4(3), 212–217. https://doi.org/10.55215/jppguseda.v4i3.4744
Indarta, Y., Jalinus, N., Abdullah, R., & Samala, A. D. (2021). 21st Century Skills : TVET dan Tantangan Abad 21. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4340–4348. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1458
Jean Piaget. (2002). Tingkat Perkembangan Kognitif. Gramedia.
Kurniasih, M. D., Ratna Ermawati, I., Astuti, S., Fitriana, O., & Wan Achmad, W. F. (2021). The Effect of Character-Based Teaching Flipbook Media on the Results of Calculus Learning. 65–67. https://doi.org/10.1109/ICCOINS49721.2021.9497228
Kurniawati, M., Santanapurba, H., & Kusumawati, E. (2019). Penerapan Blended Learning Menggunakan Model Flipped Classroom Berbantuan Google Classroom Dalam Pembelajaran Matematika Smp. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 8–19. https://doi.org/10.20527/edumat.v7i1.6827
Marzoan. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Di Sekolah Dasar. Renjana Pendidikan Dasar, 3(2), 113–122.
Mayer, R. (2001). Multimedia Learning: Prinsip-prinsip dan Aplikasi. Pustaka Belajar.
Mujiatun, S., Handayani, A., & Rakhmawati, D. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Dengan Berbantuan Flipbook Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Anak. Jurnal Kajian dan Penelitian Umum, 1(2), 92. http://e-journal.nalanda.ac.id/index.php/jkpu/article/view/288
Ningrum, A. S. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar ( Metode Belajar ). Prosiding Pendidikan Dasar, 1, 166–177. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.186
Novita, L., & Novianty, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Animasi Terhadap Hasil Belajar Subtema Benda Tunggal Dan Campuran. JTIEE (Journal of Teaching in Elementary Education), 3(1), 46-53.
Nuragnia, B., Nadiroh, & Usman, H. (2021). Pembelajaran Steam Di Sekolah Dasar : Implementasi Dan Tantangan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(2), 187–197. https://doi.org/10.24832/jpnk.v6i2.2388
Pratiwi SN, Cari C, A. N. (2019). Pembelajaran IPA Abad 21 dengan Literasi Sains Siswa. J Mater dan Pembelajaran Fis, 9(1), 34–42.
Rennie, D. L. (2008). wo thoughts on Abraham Maslow. Journal of Humanistic Psychology, 48(4), 445–448. https://doi.org/https://doi.org/10.1177/0022167808320537
Ridwan, R. S., Fatya, S. N., & Fauziutami, F. (2022). Relevansi Lulusan Teknologi Pendidikan pada Profesi Pengembang Media Pembelajaran. Inovasi Kurikulum, 19(1), 23–33. https://doi.org/10.17509/jik.v19i1.43506
Riyadi, B. (2018). Pengembangan E-Lkpd Dengan Kvisoft Flipbook Maker Berbasis Guided Inquirypada Materi Fluida Statis Untuk Menumbuhkan High Order Thingking Skills. In Tesis (Vol. 1, Nomor 1, hal. 1–8).
Rusman. (2012). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. PT. Rajagrafindo Persada.
Safitri, M., Nurlina, N., & Bancong, H. (2023). the Influence of the Steam Learning Model on Motivation and Results in Science Learning in Class V Students. Jurnal Pendidikan (Teori dan Praktik), 8(2), 129–137. https://doi.org/10.26740/jp.v8n2.p129-137
Salmia & A. Muhammad Yusri. (2021). Perana Guru dalam Pembelajaran Abad 21 di Masa Pandemic Covid-19. Indonesian Journal of Primary Education, 5(1), 82–92.
Sarpika, E., Hambali, H., & Arief, T. (2018). Pengaruh Pembelajaran Konstruktivisme terhadap Kemampuan Menulis Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V SD Negeri Mangasa I Kecamatan Somba Opu Kabupaten Gowa. JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan Dasar), 2(1), 204. https://doi.org/10.26618/jkpd.v2i1.1081
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R dan D. Alfabeta.
Sukmawati, Sudarmin, S. (2023). Development of Quality Instrument and Data Collection. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar, 6(1), 119–124.
Tomczyk, Ł., Szotkowski, R., Fabiś, A., Wąsiński, A., Chudý, Š., & Neumeister, P. (2017). Selected aspects of conditions in the use of new media as an important part of the training of teachers in the Czech Republic and Poland - differences, risks and threats. Education and Information Technologies, 22(3), 747–767. https://doi.org/10.1007/s10639-015-9455-8
Yusuf, R. R., Abdjul, T., & Payu, C. S. (2023). Validitas, Kepraktisan, dan Efektivitas Bahan Ajar Berbantuan Google Sites pada Materi Getaran, Gelombang dan Bunyi. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 9(1), 199. https://doi.org/10.32884/ideas.v9i1.1115
DOI: 10.55215/jppguseda.v7i3.10203 Abstract views : 20 views : 18
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Aryani Amar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.