PENGGUNAAN MEDIA SALINDIA INTERAKTIF UNTUK MENARIK MINAT BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR DALAM PEMBELAJARAN DARING

Metha E. Br. Simamora, Wiputra Cendana

Abstract


THE USE OF INTERACTIVE POWERPOINT TO INCREASING ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS LEARNING INTEREST IN ONLINE LEARNING

The purpose of this research is to describe the effectiveness of PowerPoint to engage primary students especially in the online learning setting. Method that have been using for this research was qualitative descriptive with the instruments are lesson plan, observation log, and teachers mentor feedback. The result show that the use of PowerPoint was effective to engage students in learning because there are many features that support teacher to teach. The features is use to add pictures, video, and particularly hyperlink features that help user to made nonlinear presentation, so the teacher can design an interactive quizzes. PowerPoint also support students to learn individually at home in this kind of online learning setting. It can be conclude that PowerPoint is effective to engage primary student in online learning. Therefore the researcher suggest that the PowerPoint can be validated by the expert so that it can use for teaching primary students in online learning around Indonesia.


Keywords


interest in learning; learning media; PowerPoint

References


Sadikin, A., & Hamidah, A. 2020. Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi Vol.6, No.2.

Simbolon, N. 2013. Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Peserta Didik. Elementary School Journal PGSD Vol.1, No.2, 1419.

Fuad, Z. Al, & Zuraini. (2016). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas I SDN 7 Kute Penang. Jurnal Tunas Bangsa Vol.3, No.2, 4254.

Laine, E., Veermans, M., Gegenfurtner, A., & Veermans, K. (2020). Individual interest and learning in secondary school STEM education. Fortline Learningg Research Vol.8, No.2, 90108.

Sugiyati. 2016. Pengaruh Media Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Penelitian Dan Penilaian Pendidikan Vol.1, No.2, 227241.

Tobamba, E. K., Siswono, E., & Khaerudin. 2019. Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar IPS Ditinjau Dari Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Ke-SD-An Vol.3, No.2, 372380.

Padmavathi, M. 2017. Preparing Teacher for Technology Based Teaching-Learning Using TPACK. I-Managers Journal on School Educational Technology Vol.12, No.3, 19.

Marleni, L. 2016. Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Bangkinang. Jurnal Pendidikan Matematika Vol.1, No.1, 149159.

Arikpo, O. U., & Grace, D. 2015. Pupils learning preferences and interest development in learning. Journal of Educational Practice Vol.6, No.21, 3138.

Prasetyo, A. M. 2018. Peningkatan Minat Belajar Siswa Kelas V Menggunakan Permainan Ular Tangga. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Vol.7, No.42, 4.191-4.201.

Surachman, E. 2016. Workshop Pemanfaatan MediaPembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Efektifitas Pembelajaran serta Profesionalitas Pendidikan di SMP negeri 19 Jakarta. Jurnal Sarwahita Vol.13, No.2, 111119.

Susilana, R., & Riyana, C. 2009. Media Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.

Sumiharsono, R., & Hasanah, H. 2017. Media pembelajaran. Jember: CV Pustaka Abadi.

Shalikhah, N. D., Primadewi, A., & Iman, M. S. 2017. Media Pembelajaran Interaktif Lectora Inspire Sebagai Inovasi Pembelajaran. WARTA LPM Vol.20, No.1, 916.

Nurseto, T. 2011. Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan Vol.8, No.1, 1935.

Arda, Saehana, S., & Darsikin. 2015. Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Komputer Untuk Siswa SMP Kelas VIII. E-Journal Mitra Sains Vol.3, No.1, 6977.

Misbahudin, D., Rochman, C., Nasrudin, D., & Solihati, I. 2018. Penggunaan PowerPoint Sebagai Media Pembelajaran: Efektifkah? Jurnal Wahana Pendidikan Fisika Vol.3, No.1, 4348.

Yuliansah. 2018. Efektivitas Media Pembelajaran Powerpoint Berbasis Animasi dalam Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar. Jurnal Efisiensi - Kajian Ilmu Administrasi Vol.XV, No.2, 2432.

Miftah, M. 2014. Pemanfaatan media pembelajaran untuk peningkatan kualitas belajar siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan Vol.2, No.1, 111.

Siyoto, S. 2015. Dasar Metodologi Penenlitian. Karanganyar: Literasi Media Publishing.

Tamami, R. 2014. Pemanfaatan Media Pembelajaran Interaktif (MPI) Powerpoint Untuk Visualisasi Konsep Menggambar Grafik Persamaan Garis Lurus. Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education Vol.1, No.1.

Arnesi, N., & K, A. H. 2015. Pengunaan Media Pembelajaran Online-Offline dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Hasil Belajar Bahasa Inggris. Jurnal Teknoloi Informasi && Komunikasi Dalam Pendidikan Vol.2, No.1.

Fitriyani, D., Tontowi, & Basri, M. 2017. Pengaruh Media Pembelajaran PowerPoint Terhadap Minat Belajar Sejarah Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Penelitian Sejarah Vol.5, No.8.


Full Text: PDF

DOI: 10.55215/jppguseda.v4i1.3189 Abstract views : 1876 views : 684

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.