Teacher’s Perceptions Of The Implementation Of The Pancasila Student Profile In The Kurikulum Merdeka
Abstract
The Pancasila Student Profile is the vision and mission of the Ministry of Education and Culture Number 22 of 2020 as the embodiment of lifelong students who have global competence and act in accordance with the values contained in Pancasila. This research aims to determine the level of student perception of the Pancasila Student Profile in the independent curriculum. The subjects of this research were 20 elementary school teachers who had implemented the Kurikulum Merdeka in Warudoyong District, Sukabumi City. The data analysis technique uses descriptive statistics, while the data collection technique uses questionnaires and interviews. The results of the research show that the level of perception of elementary school teachers who have implemented an Kurikulum Merdekafor 2 years gave a positive response.
Keywords
References
Amelia, L., Nurfatimah, S. A., Hasna, S., & Prihantini, P. (2022). Implementasi Manajemen Kurikulum Dan Pembelajaran Berbasis Konsep Pendidikan Karakter. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 277. https://doi.org/10.30651/else.v6i2.11207
Anwar, R. N. (2021). Persepsi Guru Paud Terhadap Pembelajaran Paradigma Baru Melalui Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 9(1), 210–219.
Ariah, and Widyasari. 2020. “Implementation of School Culture Program in Character Education Strengthening.” Indonesian Journal of Social Research (IJSR) 1(2):50–58. doi: 10.30997/ijsr.v1i2.16.
Azmi, S. A., & Gistituati, N. (2020). Teachers ’ Work Motivation in SMPN RAO , Pasaman Regency. 412–417
Daga, A. T. (2021). Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1075–1090. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1279
Istianah, A., Mazid, S., Hakim, S., & Susanti, R. P. (2021). “Integrasi Nilai-Nilai Pancasila untuk Membangun Karakter Pelajar Pancasila di Lingkungan Kampus.” Jurnal Politik, Hukum, Sosial Budaya Dan Pendidikan, 19(1), 59–68.
Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224–1238. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3622
Karmedi, M. I., Firman, F., & Rusdinal, R. (2021). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Sejarah Selama Pandemi Covid-19. Journal of Education Research, 2(1), 44–46. https://doi.org/10.37985/jer.v2i1.45
Kinanti, M. R. S., & Kencana, A. L. (2021). Penguatan pendidikan karakter dalam menghadapi standarisasi pendidikan menuju era human society 5.0. Prosiding Dan Web Seminar (Webinar), 3(1), 447–452. https://e-journal.umc.ac.id/index.php/pro/article/view/2274
Nugraha, D. W. P., Firman, & Rusdinal. (2021). Pembentukan Karakter Siswa Dalam pembelajaran Sejarah Melalui Nilai Kearifan Lokal Tradisi Kenduri SKO Kabupaten Kerinci. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 92–94.
Nurasiah, I., Marini, A., Nafiah, M., & Rachmawati, N. (2022). Nilai Kearifan Lokal: Projek Paradigma Baru Program Sekolah Penggerak untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Basicedu, 6(3), 3639–3648. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2727
Patilima, S. (2022). Sekolah Penggerak Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 0(0), 228–236. http://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSNPD/article/view/1069
Permendikbud. (2020). Recana Strategis Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Tahun 2020-2024. JDIH Kemendikbud, 1–174. https://jdih.kemdikbud.go.id/arsip/SALINAN PERMENDIKBUD 22 TAHUN 2020.pdf
Rachmawati, N., Marini, A., Nafiah, M., & Nurasiah, I. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Impelementasi Kurikulum Prototipe di Sekolah Penggerak Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3613–3625. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2714
RAHAYUNINGSIH, F. (2022). Internalisasi Filosofi Pendidikan Ki Hajar Dewantara Dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. SOCIAL : Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 1(3), 177–187. https://doi.org/10.51878/social.v1i3.925
Safitri, A., Wulandari, D., & Herlambang, Y. T. (2022). Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Sebuah Orientasi Baru Pendidikan dalam Meningkatkan Karakter Siswa Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(4), 7076–7086. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3274
Samekto, F. X. A. (2021). Tentang profil pelajar Pancasila. https://www.kompas.id/baca/ Sulastri, S., et al. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia) Vol.7, No.3, 2022, pp. 413-420 420 Journal homepage: https://jurnal.iicet.org/index.php/jrti opini/2021/02/05/tentang-profil-pelajarpancasila
Santika, I. W. E. (2022). Penguatan Nilai-Nilai Kearifan Lokal Bali dalam Membentuk Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4), 1349–1358. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/6472/4851
Silaswati, D. (2022). Analisis Pemahaman Guru Dalam Implementasi Program Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 5(4), 718–723. https://www.journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/collase/article/view/11775
Sufyadi, S., Harjatanaya, T. Y., Adiprima, P., Satria, M. R., Andiarti, A., & Herutami, I. et al. (2021). Panduan pengembangan projek peguatan profil pelajar pancasila jenjang pendidikan dasar dan menengah (SD/MI, SMP/MTs, SMA/MA). Kemendikbudristek, 1–108. http://ditpsd.kemdikbud.go.id/hal/profil-pelajar-pancasila
Sulastri, S., Syahril, S., Adi, N., & Ermita, E. (2022). Penguatan pendidikan karakter melalui profil pelajar pancasila bagi guru di sekolah dasar. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 7(3), 583. https://doi.org/10.29210/30032075000
Sutiyono, S. (2022). Analisis Faktor Pendukung dan Faktor Penghambat Pembentukan Profil Pelajar Pancasila SD Negeri Deresan Sleman. Journal of Nusantara Education, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.57176/jn.v2i1.39
DOI: 10.55215/jppguseda.v7i2.9996


Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.