INTEREST IN THE PUBLIC ACCOUNTANT PROFESSION: THE ROLE OF MOTIVATION AS MODERATION
Abstract
ABSTRACT
This research aims to examine the influence of job market considerations, professional recognition, professional training and self-efficacy on interest in choosing the profession of Public Accountant and examine the influence of motivational variables as a moderator on interest in choosing a profession as a public accountant. The data used is primary data collected by filling out questionnaires to 317 respondents. The research results found that job market considerations, professional recognition, professional training have a significant positive impact on interest in choosing a profession as a public accountant. However, self-efficacy has a significant negative effect on Interest in the Public Accounting Profession. Motivation strengthens the influence of job market considerations, professional training recognition, self-efficacy on interest in choosing a profession as a public accountant. The implications of the results of this research indicate that students tend to choose the profession of public accountant by looking at good job opportunities and economic considerations.
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh pertimbangan pasar kerja, pengakuan profesional, pelatihan profesional dan efikasi diri terhadap minat memilih Profesi Akuntan Publik dan menguji pengaruh variable motivasi sebagai moderasi terhadap minat memilih profesi sebagai akuntan publik. Data yang digunakan adalah data primer yang dikumpulkan dengan pengisian kuesioner kepada 317 responden. Hasil penelitian menemukan bahwa pertimbangan pasar kerja, pengakuan profesional, pelatihan profesional memiliki dampak positif yang signifikan terhadap minat memilih profesi sebagai akuntan publik. Namun, efikasi diri memiliki efek negatif yang signifikan terhadap Minat Profesi Akuntan Publik. Motivasi memperkuat pengaruh pertimbangan pasar kerja, pelatihan profesional pengakuan, efikasi diri terhadap minat memilih profesi sebagai akuntan publik Implikasi dari hasil penelitian ini menunjukkan bahwa mahasiswa cenderung memilih profesi akuntan publik dengan melihat peluang kerja dan pertimbangan ekonomi yang baik.
References
Aisyah, L., & Dewi, S. R. (2023). The Influence of Professional Ethics, Self Efficacy and Love of Money on Accounting Students’ Interests in a Career in Taxation with Motivation as a Moderating Variable (Study on Accounting S1 Students at Muhammadiyah University of Sidoarjo). Journal of Islamic and Muhammadiyah Studies, 4, 1–11. https://doi.org/10.21070/jims.v4i0.1545
Andriyanto, M. D., Nugraha, M. R., Jannah, M., & Maharani, S. N. (2021). Pengaruh Kemajuan Teknologi Terhadap Profesi Akuntan. Prosiding National Seminar on Accounting, Finance and Economics (NSAFE), 1(6), 186–192.
Ariyani, M., & Jaeni, J. (2022). Persepsi Mahasiswa Akuntansi Mengenai Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Pemilihan Karir Menjadi Akuntan Publik. Riset Dan Jurnal Akuntansi, 6(1), 234–346.
Asrawaty. (2020). Pengaruh Tingkat Pemahaman Akuntansi, Auditing, Teknologi Informasi Dan Softskill Mahasiswa terhadap Minat menjadi Auditor Eksternal dengan Jasa Audit E-Commerce Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, 31(2), 129–144.
Beoang, N. K. V. N., & Nursanita. (2020). Factors Affecting Accountant Career In Public Accounting Firm. Jurnal Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia, 1–24.
Chomariyah, S. N., Rosita, E., Wati, R., Anggraini, S. N. A., Nurdiyanti, D. A., & Rachma, A. F. (2022). Pengaruh Persepsi Mahasiswa Akuntansi Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Menjadi Akuntan Publik (Studi Kasus Mahasiswa Akuntansi UM Surabaya). Universitas Muhammadiyah Surabaya.
Damayanti S., K. (2020). Pengaruh Persepsi, Motivasi, Self Efficacy, Pertimbangan Pasar Kerja, Nilai-Nilai Sosial, dan Pengaruh Orang Tua Terhadap Minat Mahasiswa Jurusan Akuntansi Untuk Berkarir Sebagai Konsultan Pajak. Prisma (Platform Riset Mahasiswa Akuntansi), 01(02), 27–37.
Dippa, F. A. T., Mendra, N. P. Y., & Bhegawati, D. A. S. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Menjadi Akuntan Publik ( Studi Kasus Pada Universitas Mahasaraswati Denpasar ). Jurnal Kharisma, 2(2), 262–283.
Ebaid, I. (2020). Accounting students’ desire to work as certified public accountants (CPA): Empirical Evidence from Saudi Arabia. International Journal of Auditing and Accounting, 2(2), 193–211.
Fadilah, J., Andriana, D., & Widarti. (2020). Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Program Studi Periklanan Dalam Matakuliah Komputer Desain Grafis I. Jurnal Ilmu Komunikasi (J-IKA), 7(2), 92–104.
Fauzi, E., Visar Sinatrya, M., Daru Ramdhani, N., Ramadhan, R., & Muhammad Rasid Safari, Z. (2022). Pengaruh kemajuan teknologi informasi terhadap perkembangan akuntansi. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 7(2), 189–197. https://doi.org/10.21067/jrpe.v7i2.6877
Febriansyah, D. K. I., Wibisono, A. F., Influence, P., & Kerja, P. P. (2022). Akuntansi Terhadap Profesi Akuntan Publik. Jurnal Khazanah, 14(2), 64–71.
Febriyanti, F. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Akuntansi Dalam Pemilihan Karir Sebagai Akuntan Publik. Jurnal Akuntansi, 6(1), 88–98.
Mauri, G., & Siskawati, E. (2022). Persepsi Penghargaan Finansial dan Pertimbangan Pasar Kerja terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi untuk Berkarir sebagai Akuntan Publik ( Studi Kasus Pada Mahasiswa Akuntansi Politeknik Negeri Padang ). Jurnal Akuntansi, Bisnis Dan Ekonomi Indonesia, 2(1), 65–73.
Murdiawati, D. (2020a). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Akuntansi di Surabaya untuk Memilih Karier Menjadi Akuntan Publik. Jurnal Akuntansi Dan Pajak, 20(2), 248–256. https://doi.org/https://doi.org/10.29040/jap.v20i2.748
Murdiawati, D. (2020b). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Akuntansi Di Surabaya Untuk Memilih Karir Menjadi Akuntan Publik. Jurnal Akuntansi Dan Pajak, 20(2), 248–256. https://doi.org/10.29040/jap.v20i2.748
Nalendra, A. R. A., Rosalinah, Y., Priadi, A., Subroto, I., Rahayuningsih, R., Lestari, R., Kusamandari, S., Yuliasarai, R., Astuti, D., Latumahina, J., Purnomo, M. W., & Zede, V. A. (2021). Statistika Seri Dasar Dengan SPSS. CV. Media Sains Indonesia.
Nurhayati, E., Rahmawati, T., & Marliani, N. (2023). Era Digitalisasi : Keberminatan Profesi Akuntan Publik di Kalangan Mahasiswa Sarjana Akuntansi. E-Jurnal Akuntansi, 33(11). https://doi.org/10.24843/eja.2023.v33.i11.p05
Oktaviani, Y. S., Zoebaedi, F., & Ani, S. M. (2020). Analisis Faktor–Faktor yang Mempengaruhi Pemilihan Karir Mahasiswa Akuntansi Sebagai Akuntan Publik (Studi Empiris pada Mahasiswa S1 Program Studi Akuntansi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Pancasila). JRB-Jurnal Riset Bisnis, 3(2), 112–123.
Putri, M. G., & Primanita, R. Y. (2023). HUBUNGAN ANTARA SELF-EFFICACY DENGAN PENGAMBILAN. Journal of Multidicsiplinary Research and Development, 5(2), 28–33.
Putri, R. E., Atikah, S., & Lenap, I. P. (2022). Analisis Pengaruh Persepsi Mahasiswa Akuntansi Terhadap Minat Menjadi Akuntan Publik di Nusa Tenggara Barat. Valid: Jurnal Ilmiah, 19(2), 147–161. https://doi.org/10.53512/valid.v19i2.226
Qothrunnada, A., & Zakiy, F. S. (2022). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Akuntansi Syari’ah untuk Berkarir menjadi Akuntan Publik. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam (JEBI), 2(1), 66–85. https://doi.org/10.56013/jebi.v2i1.1163
Rahayu, P. N., & Asmara Putra, N. W. (2019). Pengaruh Motivasi, Penghargaan Finansial, Pelatihan Profesional, Pertimbangan Pasar Kerja, Lingkungan Pada Karir Akuntan Publik. E-Jurnal Akuntansi, 28(2), 1200. https://doi.org/10.24843/eja.2019.v28.i02.p16
Rahmadiany, A. W., & Ratnawati, D. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Akuntansi Memilih Karir Sebagai Akuntan Publik. Prosiding SENAPAN, 1(1), 119–128.
Rahmawati, D., Pahala, I., Utaminingtyas, T. H., & Jakarta, U. N. (2022). PENGARUH SELF EFFICACY , PERTIMBANGAN PASAR KERJA , DAN KONSULTAN PAJAK PADA MAHASISWA AKUNTANSI UNIVERSITAS. 3(2), 461–479.
Rahmayanti, I., Hafizh, M. Al, & Putri, W. W. (2021). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Jurusan Akuntansi dalam Memilih Karir sebagai Akuntan Publik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 10959–10964.
Rhomadona, H., & Opti, S. (2021). Pengaruh Penghargaan Finansial, Lingkungan Kerja, Dan Pelatihan Profesional Terhadap Minat Berkarir Sebagai Akuntan Publik Pada Mahasiswa Akuntansi (Studi Kasus Pada Mahasiswa Program Studi Akuntansi Di Jakarta Timur). Trilogi Accounting and Business Research, 02(01), 45–63.
Ridha, M. (2020). Teori Motivasi Mcclelland dan Implikasinya dalam Pembelajaran PAI. Palapa, 8(1), 1–16. https://doi.org/10.36088/palapa.v8i1.673
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2018). Perilaku Organisasi : Organizationak Behavior Edisi 16 (16th ed.). Salemba Empat.
Sapariyah, R. A., Putri, I. S., & Fujianto, R. L. (2020). Pengaruh Penghargaan Finansial, Pelatihan Profesional, Pengakuan Profesional, Dan Pertimbangan Pasar Kerja Terhadap Pemilihan Karir Akuntan Publik Pada Mahasiswa Akuntansi Di Perguruan Tinggi Surakarta”. Financial: Jurnal Akuntansi, 6(1), 98–104. https://doi.org/10.37403/financial.v6i1.133
Saputra, A. J. (2018). Pengaruh Persepsi Mahasiswa Akan Minat , Motivasi , Terhadap Pilihan Karir Akuntan Publik Dan Non Publik (Study Empiris Mahasiswa Akuntansi pada Universitas Buddhi dan Muhammadiyah yang berada di Wilayah Tangerang Periode 2015 / 2016). JRAMB, 4(2), 126–135.
Setianto, A. I., & Harahap, Y. A. (2017). Factors Affecting the Interests of Accounting Students Study Program Selection Career Public Accountants. Journal of Applied Managerial Accounting, 1(1), 51–61. https://doi.org/10.30871/jama.v1i1.1238
Uno, H. B. (2023). TEORI MOTIVASI & PENGUKURANNYA. PT Bumi Askara.
Viriany, V., & Wirianata, H. (2022). Faktor-Faktor Pemilihan Karir Sebagai Akuntan Publik. Jurnal Bina Akuntansi, 9(1), 1–21. https://doi.org/10.52859/jba.v9i1.165
Wen, L., Yang, H. (Chris), Bu, D., Diers, L., & Wang, H. (2018). Public accounting vs private accounting, career choice of accounting students in China. Journal of Accounting in Emerging Economies, 8(1), 124–140. https://doi.org/10.1108/JAEE-09-2016-0080
DOI: 10.34204/jiafe.v10i2.10100
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 The Author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.