PENGEMBANGAN BUKU SAKU MATERI MAMALIA DI TAMAN MARGASATWA RAGUNAN UNTUK MENINGKATKAN PENGUASAAN KONSEP SISWA

Muhamad Taufik Awaludin, R. Teti Rostikawati

Abstract


This study aims to develop a pocket book in learning biology in order to increase students enthusiasm for learning and is an effort to improve students mastery of concepts. The research was carried out on class X high school students. Data collection was carried out at Ragunan Wildlife Park, Jakarta. The research was carried out in the even semester of the 2019/2020 school year, January to June 2020. The method used in this study was the research and development method using the 4-D (Four D) model, namely Define, Design (Design). , Develop (Development), and Disseminate (Spread). The development of teaching materials is carried out in two stages, namely: Expert Validation and Revision of Learning Media. Based on the results of the study, it can be concluded that the pocket book Mammals of the Primate order which was developed with the define, design, develop stage has met the components that are in accordance with KD in the 2013 curriculum, the language used is easy to understand, the presentation of a pocket book that is full of color and the images shown are very supportive of the material. learning so that it can attract the readers attention. The Primate Order Mammals pocket book shows valid results and is suitable for use in biology learning. The average value of expert validation from the content / content aspect was 83.5 percent, the language aspect was 83 percent, and the presentation aspect was 82.5 percent.


Keywords


Pocket book; Mastery of concepts; 4D models R&D

References


Anggereni, S., & Khairurradzikin. (2016). Efektivitas Pembelajaran Menggunakan Media Pembelajaran Macromedia Flash dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Materi Hukum Newton. Jurnal Biotek, 4(2), 333350.

Anggraini, R. (2017). Karakteristik Media yang Tepat dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Pendidikan Nilai. Journal of Moral and Civic Education, 1(1), 1424.

Audie, N. (2019). Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 586595.

Emilia, E., Rosmiati, R., & Mulyana, R. (2018). Development of The Nutrition Pocketbook as a Nutrition Education Media in School. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), 201, 288292.

Istifarida, B., Santoso, S., & Yusup, Y. (2017). Pengembangan E-Book Berbasis Problem Based Learning-GIS untuk Meningkatkan Kecakapan Berfikir Keruangan. Jurnal Penelitian Pendidikan, 20(2), 134149.

Krismiaji. (2002). Sistem Informasi Akuntansi. Yogyakarta: AMP YKPN.

Kumalasari, W. (2017). Pengembangan Buku Saku Digital Berbasis Teknik Mnemonik Verbal dalam Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa Kelas X pada Mata Pelajaran Biologi di SMA Muhammadiyah 2 Bandar Lampung. Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan, Lampung.

Mardatillah. (2018). Pengembangan Buku Saku Identifikasi Tumbuhan Pada Materi Keanekaragaman Hayati Kelas X MIA 3 MA Madani Alauddin Paopao. (Skripsi). Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri (UIN) Alauddin Makassar, Makassar.

Octavia, D., Komala, R., & Supriyani, A. (2017). Studi Perilaku Harian dan Kesejahteraan Monyet Hitam Sulawesi (Macaca nigra Desmarest, 1822) di Pusat Primata Schmutzer. Biologi UNJ Press, 13(1), 922.

Panjaitan, R. G. P., Savitri, E., & Titin. (2016). Pengembangan Media E-Comic Bilingual Sub Materi Saluran dan Kelenjar Pencernaan. Unnes Science Education Journal, 5(3), 13791387.

Rahmawati, N. L., Sudarmin, & Pukan, K. K. (2013). Pengembangan Buku Saku IPA Terpadu Bilingual dengan Tema Bahan Kimia dalam Kehidupan sebagai Bahan Ajar di MTs. Unnes Science Education Journal, 2(1), 157164.

Reaganty, S., Praseno, K., & Kasiyati. (2013). Perilaku Gorila (Gorilla gorillangorilla, S.) Jantan Dewasa (Silverback) dalam Kandang Enclosure dan Holding di Pusat Primata Schmutzer Jakarta. Buletin Anatomi Dan Fisiologi, 21(1), 1018.

Setyawan, P., & Ibrahim, M. (2019). Pengembangan Media Flashcard Berbasis Pictorial Riddle Pada Materi Plantae untuk Meningkatkan Motivasi dan Pemahaman Konsep Siswa SMA/MA Kelas X. Bioedu, 8(2), 260269.

Siburian, M. F. (2016). Efektivitas Penggunaan Media Grafis untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Formatif, 6(2), 125133.

Solihatin, E. (2012). Strategi Pembelajaran PPKn. Jakarta: Bumi Aksara.

Sukmawati, R. (2017). Pengaruh Pembelajaran Interaktif dengan Strategi Drill terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Mahasiswa. JPPM, 10(2), 95104.

Sumiharsono, R., & Hasanah, H. (2017). Media Pembelajaran. Jember: CV Pustaka Abadi.

Yazid, K. (2016). Validitas Buku Saku Materi Ekologi untuk Siswa Kelas X SMA. Bioedu, 5(3), 390396.

Yulmi. (2018). Pengembangan Buku Saku Bergambar sebagai Media Belajar Mandiri pada Materi Struktur dan Fungsi Jaringan pada Tumbuhan dan Hewan. (Skripsi). Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan, Lampung.

Zakiyah, K. (2015). Pengembangan Bahan Ajar IPA Berbasis Outdoor Learning Pokok Bahasan Struktur Bagian Tumbuhan dan Fungsinya Kelas IV SKI Hasanuddin 1 Dilem Kepanjen. (Skripsi). Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, UIN Maulana Malik Ibrahim, Malang.


Full Text: PDF

DOI: 10.33751/pedagonal.v4i2.2522 Abstract views : 1724 views : 1200

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Pedagonal : Jurnal Ilmiah Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.