MODEL PROJECT BASED LEARNING SEBAGAI UPAYA MENGELOLA COGNITIVE LOAD MAHASISWA PADA MATERI MEDIA AUDIO VISUAL

Lufty Hari Susanto, Rifki Risma Munandar

Abstract


ABSTRACT

A good learning strategy, should have to reduce the psychological burden of students when the learning process. The purpose of the study is to get an idea of the magnitude of the cognitive load of students in a project based learning on the subject of learning audio-visual media. The method used in this research is quantitative descriptive. These research subjects are students of the fifth semester Biology Education Studies Program Pakuan University academic year 2016/2017 as many as 50 people. Student cognitive load was measured on three components, namely the mental effort students to describe extraneous cognitive load (ECL), the ability to receive and process information to describe instrisic cognitive load(ICL), and the learning outcomes to describe germane cognitive load (GCL). Measurement of ability to receive and process information using task complexity worksheet (Brunken et al., 2010). Measurements mental effort using a questionnaire of subjective  ratting scale (Likert scale). Measurement of learning outcomes in the form essay, referring to the standard of reasoning developed by Marzano et al (1993). The results showed that the ability to receive and process information very high which means that ICL is in the range of working memory, mental effort which means low student ECL is also low, and a fairly high learning outcomes and describe the magnitude of GCL. The results of the correlation calculations between the three components of cognitive load showed a negative correlation between the ICL with ECL (r = -0.017), the positive correlation between the ICL with GCL (r = 0, 252), while ECL with GCL has a value of a positive correlation (r = 0.135) , These results illustrate that the GCL obtained by students at least caused by ICL. It can be concluded that the student is still at a high cognitive load while attending class project based learning.

 

Keyword: cognitive load, project based learning, audio visual media

 

ABSTRAK

Srategi pembelajaran yang baik seyogyanya harus mampu mengurangi beban psikologis mahasiswa ketika proses pembelajaran. Adapun tujuan dari penelitian itu sendiri yaitu untuk mendapatkan gambaran besarnya beban kognitif mahasiwa dalam sebuah pembelajaran project based learning pada matakuliah media pembelajaran audio visual. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif. Subjek penelitian ini yaitu mahasiswa semester V Program Studi Pendidikan Biologi Universitas Pakuan tahun ajaran 2016/2017 sebanyak 50 orang. Beban kognitif mahasiswa diukur pada tiga komponen, yaitu usaha mental siswa untuk menggambarkan extraneous cognitive load (ECL), kemampuan menerima dan mengolah informasi untuk menggambarkan instrisic cognitive load (ICL), dan hasil belajar untuk menggambarkan germane cognitive load (GCL). Mengukur kemampuan menerima dan mengolah informasi menggunakan task complexity worksheet (Brunken et al., 2010). Pengukuran usaha mental menggunakan angket subjective ratting scale (skala Likert). Pengukuran hasil belajar berupa soal essay, mengacu pada standar penalaran yang dikembangkan oleh Marzano et al (1993). Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan menerima dan mengolah informasi sangat tinggi yang berarti ICL berada pada rentang memori kerja, usaha mental siswa rendah yang berarti ECL juga rendah, dan hasil belajar cukup tinggi dan menggambarkan besarnya GCL. Hasil perhitungan korelasi antar ketiga komponen beban kognitif menunjukkan, korelasi negatif antara ICL dengan ECL (r=-0,017), korelasi positif antara ICL dengan GCL (r=0,252), sedangkan ECL dengan GCL mempunyai nilai korelasi positif (r=0,135). Hasil ini menggambarkan bahwa GCL yang diperoleh oleh siswa sedikitnya diakibatkan oleh ICL. Sehingga dapat disimpulkan bahwa mahasiswa masih berada pada beban kognitif yang tinggi saat mengikuti pembelajaran berbasis proyek

Kata kunci: cognitive load, project based learning, audio visual media


References


Ayse, S. C. 2009. “The Effect of the Project Based Learning Approach to the Attitudes of Students towards Science Lesson”, Journal of Elementary Education Online, Vol 8, No. 1, pp. 36-47.

Brünken, R., Seufert, T., & Paas, F.(2010).Measuring Cognitive Load. Dalam Plass J. L.Moreno R., & Brünken, R. (eds.). Cognitive Load Theory (hlm. 181 – 202). Cambridge:Cambride University Press.

Departemen Pendidikan Nasional, 2003. Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003, Tentang Sistem Pendidikan Nasional, Jakarta: Depdiknas.

Dewi, Z.I.K (2013). Upaya Meningkatkan Berfikir Kreatif Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe TAI Berdasarkan Teori Beban Kognitif. Jurnal Cakrawala Pendidikan. Volume 15, Nomor 2, Hal. 243-249.

Herman,T.(2007). Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Matematis Tingkat Tinggi Siswa Sekolah Menengah Pertama. Journal Educationist. ISSN : 1907 – 8838. No. I Vol. I.

Kalyuga, S.(2011). Informing: A Cognitive Load Perspective.Informing Science: The International Journal of an Emerging Transdiscipline. Volume. 14. Nomor.1. Halaman 33-45.

Marzano R. J., Pickering D. & McTighe J. (1993) Assessing Student Outcomes, Performance Assesment Using the Dimensions of Learning. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development

Moreno, R. (2006). When Worked Examples Don’t Work: Is Cognitive Load Theory At An impasse? Learning and Instruction, 16(2), 170–181.

Moreno R., & Park, B. (2010). Cognitive Load Theory: Historical Development and Relation to Other Theories, Dalam Plass J.L., Moreno R., & Brünken, R. (eds.). Cognitive Load Theory (hlm. 9 – 28), Cambridge: Cambride University Press.

Paas, F. Renkl, A. Sweller, J.(2003). Cognitive Load Theory and Instructional Design: Recent Developments. Educational Psychologist, 38(1), 1–4.

Plass, J.L, Kalyuga, S & Leutner, D (2010). Cognitive Load Theory: Individual Differences and Cognitive Load Theory, Dalam Plass J.L., Moreno R., & Brünken, R. (eds.). Cognitive Load Theory (hlm. 4), Cambridge: Cambride University Press.

Rahmat, A & Hindriana, A, F. (2014). Beban kognitif mahasiswa dalam pembelajaran fungsi terintegrasi struktur tumbuhan berbasis dimensi belajar. Jurnal Ilmu Pendidikan. Halaman 1-14.

Rahmat, A. Soesilawaty, A,S. Fachrunnisa, R. Wulandari, S. Suryati, Y, Rohaeni,H. (2014). Beban Kognitif Siswa SMA Pada Pembelajaran Biologi Interdisiplin Berbasis Dimensi Belajar. Seminar Nasional Mathematics and Sciences Forum, Fakultas Pendidikan Matematika dan IPA Universitas PGRI Semarang. (Halaman 1-6).

Rustaman, N., Dirdjosoemarto, S., Yudianto, S.A. Achmad, Y., Subekti, R., Rochintawati, D., Nujhani, M. (2003). Strategi Belajar Mengajar Biologi. Malang : UM Press.

Santiyasa, I. W. (2006). Pembelajaran Inofatif: Model Kolaboratif, Basis Proyek, dan Orientasi NOS. Makalah. Universitas Pendidikan Ganesha. Bali, p. 30

Siwa, IB., Muderawan, I. W., Tika, I. N. (2013).Pengaruh Pembelajaran Berbasis Proyek Dalam Pembelajaran Kimia Terhadap Keterampilan Proses Sains Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA. Volume 3 , Hal 1-13.

Slameto, (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sweller, J. (1994). Cognitice Load Theory, Learning Difficulty, And Instructional Design. Learning and Instruction, Vol. 4, Hal.295–312.

Sweller, J. (2010). Cognitive Load Theory: Recent Theoretical Advances, Dalam Plass J. L., Moreno R., & Brünken, R. (eds.), Cognitive Load Theory (hlm. 29 – 47). Cambridge: Cambride University Press.



Full Text: PDF

DOI: 10.33751/pedagog.v1i2.391 Abstract views : 953 views : 454

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 PEDAGONAL | JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.