Implementation Stem-Based Flipbook Teaching Materials to Improve Students Creative Thinking Skills

Silvi Agnia Fitri, Rita Retnowati, Desti Herawati

Abstract


This study aims to apply STEM-based teaching materials in the form of flipbooks to improve students' creative thinking skills. The method used in this study is the weak experiment method with a one group pretest posttest design. The research instrument used in the form of essay test questions and questionnaire sheets. Data analysis techniques include the assessment of creative thinking skills as measured using the N-Gain formula. The results of data analysis showed that students' creative thinking skills have increased with an N-Gain achievement of 0.42 (medium category). This indicates that STEM-based teaching materials in the form of flipbooks can improve students' creative thinking skills

Keywords


Flipbook, STEM, Creative Thinking Skills

References


Cahyani, A. E. M., Mayasari, T., & Sasono, M. (2020). Efektivitas E-Modul Project Based Learning Berintegrasi STEM Terhadap Kreativitas Siswa SMK. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 4(1), 15. https://doi.org/10.20527/jipf.v4i1.1774

Dewi, H. R., Mayasari, T., & Handhika, J. (2017). Peningkatan ketrampilan berfikir kreatif siswa melalui penerapan inkuiri terbimbing berbasis STEM. Etnosains Dan Peranannya Dalam Menguatkan Karakter Bangsa, 47–53.

Heryanti, A. D. (2020). Pembelajaran Berbasis STEM Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Energi Dan Keterampilan Berpikir Kreatif Melalui Projek Pltmh. Jurnal Wahana Pendidikan, 7(1), 77. https://doi.org/10.25157/wa.v7i1.3241

Kristiani, K. D., Mayasari, T., & Kurniadi, E. (2017). Pengaruh pembelajaran STEM-PjBL terhadap keterampilan berpikir kreatif. Etnosains Dan Peranannya Dalam Menguatkan Karakter Bangsa, 266–274.

Kustijono, R., & Wiwin Hm, E. (2014). Pandangan Guru Terhadap Pelaksanaan Kurikulum 2013 Dalam Pembelajaran Fisika SMK Di Kota Surabaya. Jurnal Penelitian Fisika Dan Aplikasinya (JPFA), 4(1), 1. https://doi.org/10.26740/jpfa.v4n1.p1-14

Mulyadi, D. U., Wahyuni, S., & Handayani, R. D. (2016). Pengembangan Media Flash Flipbook Untuk Meningkatkan Keterampilan Berfikir Kreatif Siswa Dalam Pembelajaran Ipa Di Smp. Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(4), 296–301.

Mu’minah, I. H., & Aripin, I. (2019). Implementasi Pembelajaran IPA Berbasis STEM Berbantuan ICT untuk Meningkatkan Keterampilan Abad. Sainsmat : Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Alam, 8(2), 28. https://doi.org/10.35580/sainsmat82107172019

Nugraha, W. H., & Rachmadiarti, F. (2022). Development of Stem-Based Flipbook on Biodiversity Materials to Train Critical Thinking Skills for X-Grade Students of Senior High School. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 11(2), 302–311. https://doi.org/10.26740/bioedu.v11n2.p302-311

Nugrahaeni, A., Redhana, I. W., & Kartawan, I. M. A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 1(1), 23. https://doi.org/10.23887/jpk.v1i1.12808

Nuryani, L., & Surya Abadi, I. G. (2021). Media Pembelajaran Flipbook Materi Sistem Pernapasan Manusia pada Muatan IPA Siswa Kelas V SD. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 247. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i2.32934

Octaviyani, I., Kusumah, Y. S., & Hasanah, A. (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Melalui Model Project-Based Learning Dengan Pendekatan Stem. Journal on Mathematics Education Research, 1(1), 10–14.

Romayanti, C., Sundaryono, A., & Handayani, D. (2020). Pengembangan E-Modul Kimia Berbasis Kemampuan Berpikir Kreatif Dengan Menggunakan Kvisoft Flipbook Maker. Alotrop, 4(1). https://doi.org/10.33369/atp.v4i1.13709

Rudibyani, R. B. (2019). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Melalui Penerapan Pre Lecture Quiz. Jurnal Penelitian Pendidikan Kimia: Kajian Hasil Penelitian Pendidikan Kimia, 6(2), 85–103.

Salamiyah, Z., & Kholiq, Abd. (2020). Pengembangan Ecthing (E-Book Creative Thinking) Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Peserta Didik Smk Pada Materi Hukum Ohm. ipf: Inovasi Pendidikan Fisika, 9(3), 342–348. https://doi.org/10.26740/ipf.v9n3.p342-348

Sari, F. F. K., & Atmojo, I. R. W. (2021). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Digital Berbasis Flipbook untuk Memberdayakan Keterampilan Abad 21 Peserta Didik pada Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6079–6085. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1715

Solihudin Jh, T. (2018). Pengembangan E-Modul Berbasis Web Untuk Meningkatkan Pencapaian Kompetensi Pengetahuan Fisika Pada Materi Listrik Statis Dan Dinamis Sma. WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika), 3(2), 51. https://doi.org/10.17509/wapfi.v3i2.13731

Sudarisman, S. (2015). Memahami Hakikat Dan Karakteristik Pembelajaran Biologi Dalam Upaya Menjawab Tantangan Abad 21 Serta Optimalisasi Implementasi Kurikulum 2013. Florea : Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 2(1). https://doi.org/10.25273/florea.v2i1.403

Syafii, A., Mustaji, M., & Fatirul, A. N. (2021). Pengembangan Flipbook Sistem Komputer Menggunakan Virtual Library Multiplatform Bagi Siswa Smk. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 6(1), 65–73. https://doi.org/10.29100/jipi.v6i1.1595

Taukhid, T., Rufi’i, R., & Karyono, H. (2022). Pengembangan Media Flipbook Panduan Pelayanan Terapi Oksigen Hiperbarik. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 7(1), 74–81. https://doi.org/10.29100/jipi.v7i1.2439

Wardani, D. A. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Berbasis Flipbook Sebagai Pendukung Implementasi Pembelajaran Scientific Approach Dalam Pembelajaran Daring Pada Materi Persediaan Kelas Xi Di Smk Yapalis Krian. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 15(2), 231–241.


Full Text: PDF

DOI: 10.55215/pedagonal.v7i2.6035 Abstract views : 107 views : 72

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Silvi Agnia Fitri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.