Implementation of STEAM-Based Project Learning Model to Improve Elementary Student’s Learning Outcomes
Abstract
Keywords
References
Cahyadi, A., Widyastuti, S., & Mufidah, V. N. (2021). Emergency remote teaching evaluation of the higher education in Indonesia. Heliyon, 7(8).
Dewi, N. R., Magfiroh, L., Nurkhalisa, S., & Dwijayanti, I. (2019). The development of contextual-based science digital storytelling teaching materials to improve students’ critical thinking on classification theme. Journal of Turkish Science Education, 16(3), 364-378.
Djonomiarjo, T. (2020). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 5(1), 39-46.
Fitri, H., Dasna, I. W., & Suharjo, S. (2018). Pengaruh Model Project Based Learning (PjBL) Terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Ditinjau dari Motivasi Berprestasi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 3(2), 201.
Fitri, I. (2020). Konsep Dan Prinsip-Prinsip Pengembangan Penilaian Dalam Pembelajaran Pkn Di Sd Dan Mi. Jurnal Basicedu, 1(1).
Fitriyani, A., Toto, & Erlin, E. (2020). Implementasi Model PjBL-STEM Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Bioed: Jurnal Pendidikan Biologi Vol VIII, No.2, Pp. 1-6, September 2020, p-ISSN 2339-0468, e-ISSN 2686-5424, VIII(2), 1–6.
Harahap, M. S., Nasution, F. H., & Nasution, N. F. (2021). Efektivitas Pendekatan Pembelajaran Science Technology Engineering Art Mathematic (Steam) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(2), 1053.
Hidayat, A. (2021). Menulis Narasi Kreaif Dengan Model Project Based Learning Dan Musik Instrumental Teori Dan Praktik Di Sekolah Dasar. Penerbit Deepublish (Grup Penerbitan CV Budi Utama).
Khodijah, S., & Mulyaningsih, T. (2023). Penggunaan pendekatan steam (science, technology, engineering, art, and mathematics) terhadap kecerdasan logika matematika anak di tk labschool stai bani saleh kota bekasi. Wildan: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran-STAI Bani Saleh, 2(1), 10-26.
Muawana, S., Muncarno, M., & Yulina, H. (2018). Pengaruh Model Project Based Learning terhadap Hasil Belajar Tema Ekosistem Siswa SD. Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar, 6(9).
Mutawally, A. F. (2021). Pengembangan Model Project Based Learning Dalam Pembelajaran Sejarah. Universitas Pendidikan Indonesia, 1–6. https://osf.io/xyhve/
Noviati, M. D. A. (2021). Application of the Project Based Learning Model (PJBL). Workshop Penguatan Kompetensi Guru, 4(6), 644–647.
Novita, L., Rostikawati, R. T., & Aulia Fitriani, K. A. F. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Kartu Bergambar Terhadap Hasil Belajar Subtema Organ Gerak Hewan. Pedagonal : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 34–39. https://doi.org/10.33751/pedagonal.v4i1.1992
Nurrita, T. (2018). Kata Kunci : Media Pembelajaran dan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 03, 171–187.
Putri, L. A., & Dewi, P. S. (2020). Media Pembelajaran Menggunakan Video Atraktif pada Materi Garis Singgung Lingkaran. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 32. https://doi.org/10.33365/jm.v2i1.568
Sari, A. M., Suryana, D., Bentri, A., & Ridwan, R. (2023). Efektifitas Model Project Based Learning (PjBL) dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Basicedu, 7(1), 432–440. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4390
Shenita, A., Oktavia, W., Aditya Rahman, N., Lisfi Irmareta, I., Subrata, H., Rahmawati, I., & Lutfi Choirunnisa, N. (2022). Pembelajaran Seni Musik Botol Kaca Berbasis Proyek Dengan Pendekatan Steam Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa. Enggang: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 2(2), 155–167. l
Shodiqoh, M., & Mansyur, M. (2022). Reaktualisasi Project Based Learning Model Dalam Pembelajaran Pembelajaran Bahasa Arab. Tanfidziya: Journal of Arabic Education, 1(03), 144–155. https://doi.org/10.36420/tanfidziya.v1i03.134
Winangun, I. M. A. (2021). Project Based Learning: Strategi Pelaksanaan Praktikum IPA SD Dimasa Pandemi Covid-19. Edukasi : Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 11–20. http://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/edukasi
Zega, M.C, &Novelina A.Z (2023) . Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Untuk Meningkatkan Keaktifan Peserta Didik Dalam Pembelajaran Ipa SMP Negeri 2 Sitolu Orurnal. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran Volume 6 No.3. 228-237. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp
Zulkarnain, V. Y. R., & Cendana, W. (2017). Penerapan Refleksi Pribadi Untuk Membantu Guru Menjalankan Peran Sebagai Fasilitator Pada Pembelajaran Daring. Padma Sari: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(02), 103–116. https://doi.org/10.53977/ps.v1i02.371
Zuraida, Suryani, I., & Rasdawita. (2022). Implementasi Model PjBL dalam materi mengonstruksi karya ilmiah di kelas XI SMA. Jurnal Reksa Bastra, 2(2). https://online-journal.unja.ac.id/jrb/article/view/18921%0Ahttps://online-journal.unja.ac.id/jrb/article/download/18921/14400
DOI: 10.55215/pedagonal.v8i1.9564 Abstract views : 142 views : 82
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Teti Rostikawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.