PENDEKATAN WHOLE LANGUAGE DALAM PENGEMBANGAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN SISWA SEKOLAH DASAR

Siti Aisyah, Gusti Yarmi, Totok Bintoro

Abstract


The purpose of this presentation is to describe the use of a whole language approach to improve the ability to read the beginning of students in elementary school. The Whole language is a learning approach that assumes that language learning cannot be separated. Language learning is a holistic whole as a whole so that the development of learning carried out must also be studied in full. Language learning through a whole language approach is developed in an operational praxis involving 8 components in it, including: reading aloud; (2) sustained silent reading; (3) shared reading; (4) journal writing; (5) guided reading; (6) guided writing; (7) independent reading; (8) independent writing. In its development, the development of learning through the whole language approach is done holistically involving the four language skills, including: (1) listening; (2) talking; (3) reading; (4) writing. In this context, reading is part of the development of optimized language skills. The ability to read early is an effort to provide learning experiences to students in order to be able to identify elements of language on a basic basis. One method developed, students are given a learning experience through playing activities in order to be able to attract interest and attention in learning languages so that the ability to read the beginning is honed.

Keywords


Whole Language Approach, Initial Reading Ability, Elementary School Students

References


Arifin, R. N. (2017, Agustus 20). Tahukah Anda ada Berapa Negara di Dunia Saat Ini? Retrieved from https://tampang.com/detail/: https://tampang.com/detail/tahukah-anda-berapa-jumlah-negara-yang-ada-di-dunia-2527.php

Farboy, S. (Vol. 7 Nomor 1 Februari 2009). Penerapan Metode Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) untuk Meningkatkan Kemampuan Menemukan Gagasan Utama Sebuah Teks pada Siswa Kelas VII di SMP Negeri 3 Batu . Jurnal Artikulasi, 415 - 431.

Hariyanto. (2009). Pendekatan Whole Language Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Menulis Pengalaman dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia: Tesis. Surakarta: Program Pascasarjana, Fakultas Pendidikan Bahasa Indonesia, Universitas Sebelas Maret .

Hidayah, N. (Vol 1 Nomor 2 Desember 2014). Pendekatan Pembelajaran Bahasa Whole Language. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 292 - 305.

Iskandar, N. M. (2016). Penerapan Pendekatan Whole Language untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Narasi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV Sekolah Dasar: Skripsi. Bandung: Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Jurusan Pedagogik, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Pendidikan Indonesia.

Muhyidin, A. (Vol. 4 Nomor 1 Maret 2018). Metode Pembelajaran Membaca dan Menulis Permulaan di Kelas Awal. JPSD, 30 - 42.

Penyusun, T. (2006). Lampiran Permendikbud Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Badan Penelitian dan Pengembangan, Kementerian Pendidikan Nasional Republik Indonesia.

Penyusun, T. (2016). Lampiran Permendikbud RI Nomor 24 Tahun 2016 Tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Jakarta: Puskurbuk, Balitbang, Kemdikbud RI.

Penyusun, T. (2018, November 21). Perserikatan Bangsa-bangsa. Retrieved from Wikipedia - Ensiklopedia Bebas: https://id.wikipedia.org/wiki/Perserikatan_Bangsa-Bangsa

Puspita, L. (2016). Pendekatan Pembelajaran Bahasa Sekolah Dasar. In S. Sugiarsih, Prinsip Pembelajaran Bahasa SD (pp. 2.1 - 2.45). Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta. Retrieved from http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/pendidikan/Septia%20Sugiarsih,%20S.Pd.,%20M.Pd./PRINSIP%20PEMBELAJARAN%20BAHASA%20SD.pdf

Rahim, F. (2009). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.

Susanto, A. (2011). Perkembangan Anak Usia Dini: Pengantar dalam Berbagai Aspeknya. Jakarta: Kencana Prenada Media Group


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.