PERANAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DALAM MEMBINA SIKAP TOLERANSI ANTAR SISWA
Abstract
THE ROLE OF CITIZENSHIP EDUCATION IN FOSTERING TOLERANCE AMONG STUDENTS
This study aims to determine the role of civic education in fostering tolerance among students. the role of civic education in fostering tolerance among students, these students interact with each other, respect each other, respect each other, help each other. There has never been hostility and there has never been conflict between them and they have never differentiated between one religion and another. the tolerance they have had is well done. So it seems clear that the role of civic education is already running as it should be in accordance with what is taught in Citizenship Education.
Keywords
References
Y. Suchyadi, N. Karmila, and N. Safitri, Kepuasan Kerja Guru Ditinjau Dari Peran Supervisi Kepala Sekolah Dasar Negeri Di Kecamatan Bogor Utara,†JPPGuseda | J. Pendidik. Pengajaran Guru Sekol. Dasar, vol. 2, no. 2, pp. 9194, Nov. 2019.
Kamisa. 1997. Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Surabaya: Kartika.
Ahmadi, 1991. Psikologi Sosial. Jakarta : PT. Rineka Cipta.
Kansil, CTS.2004. Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan. Jakarta: Erlangga.
R. Pertiwi, Y. Suchyadi, and R. Handayani, Implementasi Program Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar Negeri Lawanggintung 01 Kota Bogor,†J. Pendidik. Pengajaran Guru Sekol. Dasar (JPPGuseda ), vol. 02, no. 01, pp. 4146, 2019.
Y. Suchyadi, N. Safitri, and O. Sunardi, The Use Of Multimedia As An Effort To Improve Elementary Teacher Education Study Program College Students Comprehension Ability And Creative Thinking Skills In Following Science Study Courses,†JHSS (Journal Humanit. Soc. Stud., vol. 04, no. 02, pp. 201205, 2020.
Trisnani. 2014. Komunikasi, Media Dan Informatika Jurnal Komunika, Vol 3, No. 1 April 2014.
Tolib dan Nuryadi. (2016). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Jakarta: Kementrian dan Kebudayaan
Suharyanto. A. (2013) Peranan Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membina Sikap Toleransi Antar Siswa. Dalam Jurnal Ilmu pemerintahan dan sosial politik [online] vol 1(2) halaman 193.
Purwaningsih, E. (2015) Mengembangkan Sikap Toleransi dan Kebersamaan di Kalangan Siswa. Dalam Jurnal Visi Pendidikan [Online] vol 7(2) halaman 1713
Hasim, R., dan Abdullah, O (2020) Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Kewarganegaraan dalam Perwujudan Sikap Toleransi antar Umat Beragama. Dalam Jurnal Geocivic [Online] vol 3(2) halama 64. Tersedia : http://www.ejournal.unkhair.ac.id/index.php/geocivic/article/view/2556/1727. [30 Maretr 2021]
Desi. S 2013. Peranan Mata Pelajaran PKn dalam Membina Sikap Toleransi antar Siswa. Skripsi. Tidak Diterbitkan. Fakultas Ilmu Sosial. Universitas Medan: Medan.
Hendarudin. D. (2019) Analisis Sikap Toleransi sesama Teman sebaya pada Mata Pelajaran PKn. Dalam Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa [Online] vol 8 (9) halaman 1.
Okberima. L. G 2016. Peranan Mata Pelajaran PKn dalam Membina Sikap Toleransi antar Siswa. Skripsi. Tidak Diterbitkan. Fakultas Ilmu Sosial. Universitas Medan: Medan.
Dona. F 2014. Peranan Mata Pelajaran PKn dalam Membina Sikap Toleransi antar Siswa. Skripsi. Tidak Diterbitkan. Fakultas Ilmu Sosial. Universitas Medan: Medan.
Y. Suchyadi, Y. Ambarsari, and E. Sukmanasa, Analysis of Social Interaction of Mentally Retarded Children,†J. Humanit. Soc. Stud., vol. 02, no. 02, pp. 1721, 2018.
Rahayu, D. W. dan Fitriyah, F. K. (2020) Pengaruh Sikap Toleransi terhadap Perilaku Agresif pada Siswa Sekolah Dasar.Dalam Jurnal Konseling Gusjigang [Online] vol 6 (2) halaman 75.
Sari, Y. M (2014) Pembinaan Toleransi dan Pedulu Sosial dalam Upaya memantapkan Watak Kewarganegaraan (Civic Dispostition) Siswa. Dalam Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial [Online] vol 23 (1) halaman 25.
Yulianingsih, M. (2020) Pengaruh Tingkat Prestasi Belajar PKn Terhadap Sikap Toleransi Siswa. Vol 8 (3).
Endang, B (2009) Mengembangkan Sikap Toleransi dan Kebersamaan di Kalangan Siswa. Dalam Jurnal Visi Ilmu Pendidikan [Online] vol 1 (2) halaman 96.
DOI: 10.55215/jppguseda.v4i2.3610 Abstract views : 6716 views : 5654
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.