Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Belajar Peserta Didik Kelas Xi Di SMA Negeri 4 Sijunjung

Sri Gusti Mandela, Rici Kardo, Citra Imelda Usman

Abstract


The Influence Of Parental Parenting Styles On The Learning Independence Of Grade Xi Students At State High School 4 Sijunjung

This research is motivated by the existence of students who experience a lack of learning independence and students do not know about learning independence. This study aims to determine: 1) Parenting patterns of parents in class XI students at SMA Negeri 4 Sijunjung. 2) Learning independence of class XI students at SMA Negeri 4 Sijunjung. 3) Describe the influence of parenting patterns on learning independence of class XI students at SMA Negeri 4 Sijunjung. This study uses a descriptive quantitative research method. with a population of 94 people, the sampling technique is total sampling. The instrument used in this study is a questionnaire. Data analysis in this study is a percentage and simple linear regression. The results of this study show: 1) Parenting patterns of class XI students at SMA Negeri 4 Sijunjung are in the high category. 2) Learning independence of class XI students at SMA Negeri 4 Sijunjung is in the high category. 3) The results of the analysis indicate that there is a significant influence (Ha) between the influence of parenting patterns on student learning independence. A significance value of 0.200 ≥ 0.05 indicates a very strong category. Therefore, it can be concluded that parenting patterns have a significant influence on students' learning independence. This study recommends that guidance and counseling teachers design service programs that focus on good learning independence for students.

 


Keywords


parenting patterns; student learning independence

References


Anas, M. (n.d.). Model Pengasuhan Orang Tua Dan Efeknya Terhadap Pengembangan Kecerdasan Emosi. jurnal pendidikan 19–25.

Ansori, Y., & Herdiman, I. (2019). Pengaruh Kemandirian Belajar terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(1), 11.

Asmariani, N. P. P. (2019). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Tindakan Pencegahan Kekerasan Pada Anak DI SDN 3 Batubulan Kangin Gianyar. Jurnal Keperawatan Poltekkes, 2, 11–12.autobiografi sumber kritik keluarga dan potensi anak. (n.d.).

Erika, S. (2019). Kemandirian Belajar Siswa Kelas Xi Sma-It Al-Fityan. ”jurnal belajar

Fadila, R. N., Nadiroh, T. A., Juliana, R., Zulfa, P. Z. H., & Ibrahim, I. (2021). Kemandirian Belajar Secara Daring Sebagai Prediktor Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika UIN Sunan Kalijaga. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 880–891.

Faiqotul, H. (2018). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Kelas XI Di SMKN 3 Ponorogo. Jurnal Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan IAIN, 2(4), 319–324.

Gulo,D.B (2002).Strategi Belajar mengajar.PT Grasindo.Jurnal pendidikan

Haqiqi, M. F., Yunusi, Y. M. El, & ... (2024). Pengaruh Lingkungan Sekolah, Kemandirian Dan Waktu Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Mts Nahdlatul Athfal Gersempal Omben Sampang. Jurnal Ilmu Pendidikan

Ismi Nabila, A., Ponco Dewi Karyaningsih, R., & Marsofiyati, M. (2023). Pengaruh Konsep Diri Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Negeri Jakarta Angkatan 2019. Berajah Journal, 3(1), 119–124.

Liwalidya, L., Baidowi, B., Kurniawan, E., & Soeprianto, H. (2024). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Ditinjau dari Kemandirian Belajar Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Mandalika Mathematics and Educations Journal, 6(2), 557–570.

Lufipah, H., Pamungkas, B., Haikal, M. P., & Siregar, T. P. (2022). Komunikasi Interpersonal Antar Orang Tua Dan Anak Terhadap Karakter Anak. 1(2), 24–31.

Maryana Tambunan, Tasha Wulandari, D. D. J. (2024). Peran Guru Sebagai Fasilitator Dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(04), 393–402.

Melati, R., Martono, M., Priyadi, A. T., Djudin, T., & Jamiah, Y. (2023). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Belajar Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 9(2), 479–494.

Motivasi, P. Engaruh, Belajar, and Self Efficacy. 2024. “Terhadap Kemandirian belajar siswa Diajukan Sebagai Salah Satu Syarat untuk Memperoleh Gelar Magister P.” Jurnal Ilmiah

Muhammad, R. R., & Bahtiar, N. (2020). Pengembangan Aplikasi Parental Control Berbasis Android Menggunakan Kriptografi Vigenere Cipher pada Pattern Lock. Jurnal Masyarakat Informatika, 11(2), 15–26.

Nurlatifah, Ahman, Machmud, S. (2021). Pedagonal : Jurnal Ilmiah Pendidikan. Pedagonal: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 05(April), 15–18.

Rahayu, L. P. (2018). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua dan Kontrol Diri Terhadap Perilaku Agresif. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(2), 257–266.

Usman, C. I., Wulandari, R. T., & Nofelita, R. (2021). Pengaruh Dukungan Sosial Orang Tua dan Kepercayaan Diri terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik. Educational Guidance and Counseling Development Journal, 4(1), 10–16.


Full Text: PDF

DOI: 10.33751/jmp.v13i2.12595

Refbacks

  • There are currently no refbacks.