Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (Nht) Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas X Di Sma Negeri 2 Percut Sei Tuan
Abstract
EFFECT OF NUMBERED HEADS TOGETHER COOPERATIVE LEARNING ON TENTH-GRADE STUDENTS’ MATHEMATICAL CONCEPTUAL UNDERSTANDING
Teaching mathematics at the secondary level often struggles with the persistent issue of students’ limited conceptual understanding, highlighting the need for approaches that truly engage learners through active participation and collaboration. This study explores the impact of the cooperative learning model Numbered Heads Together (NHT) on the mathematical conceptual understanding of tenth-grade students at SMA Negeri 2 Percut Sei Tuan. Adopting a quantitative approach with an ex-post facto design, data were gathered from student perception questionnaires on NHT implementation and posttests aimed at measuring their conceptual grasp. The analysis, conducted using simple linear regression, produced the equation Y = 26.119 + 1.436X with a significance value of 0.000 and an R² of 0.553. These results indicate that NHT contributed 55.3% to enhancing students’ conceptual understanding. Therefore, NHT should be viewed not just as a teaching alternative, but as an effective strategy for building a classroom atmosphere that is interactive, collaborative, and concept-driven. By facilitating idea exchange, strengthening comprehension through group discussion, and fostering active engagement, NHT directly supports students in achieving deeper mastery of mathematical concepts.
Keywords
References
Alfina, S., & Hidayati, N. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (Nht) Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Peserta Didik Kelas Vii Smp.
Amin, M. (2023). Model Pembelajaran Cooperative Learning. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5(2), 200–213.
Arikunto, Suharsimi. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Bumi Aksara
Asri, S. D. (2024). Tantangan Pembelajaran Matematika: Perspektif Negatif Mahasiswa Terhadap Minat Dan Pemahaman Simbol Serta Rumus. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 17, 163–173.
Ayunda, V., Jannah, A. M., & Gusmaneli, G. (2024). Metode Pembelajaran yang Efektif dalam Pendidikan Dasar. Wathan: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 1(3), 259–273. https://doi.org/10.71153/wathan.v1i3.139
Batubara, K., & Ananda, R. (2024). Pengaruh Konsep Diri Dan Kecemasan Belajar Matematika Terhadap Hasil Belajar Matematis Siswa. JP2M (Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika), 10(2), 783–791. https://doi.org/10.29100/jp2m.v10i2.7048
Bura, B. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Number Head Together (Nht) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Iii Sd Negeri Parumaan. Journal on Teacher Education, 2(1), 177–187. https://doi.org/10.31004/jote.v2i1.1150
Diana, L. M., Arif, M., Stefany, E. M., & Aini, N. (2023a). Model Pembelajaran Numbered Head Together Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Edutic : Pendidikan dan Informatika, 9(2), 201–211. https://doi.org/10.21107/edutic.v9i2.20224
Diana, L. M., Arif, M., Stefany, E. M., & Aini, N. (2023b). Model Pembelajaran Numbered Head Together Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Edutic : Pendidikan dan Informatika, 9(2), 201–211. https://doi.org/10.21107/edutic.v9i2.20224
Elisa Maharani, Sumanti, & Hariki Fitrah. (2024). Motivasi Belajar dan Pendidikan. PT. Literasi Nusantara Abadi Grup.
Fatikasari, A. H., Purwandari, S., & Triana, P. M. (2024). Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Melalui Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Numbered Heads Together (NHT). Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 1544–1554. https://doi.org/10.31004/cendekia.v8i2.2964
Fiqri, I. C., Idzi’ Layyinnati, Fitri Endang Srimulat, Cindy Indra Amirul (Ed.). (2024). Inovasi pembelajaran dan pendidikan: Teknologi untuk peningkatan kualitas pendidikan (Cetakan pertama). Bildung.
Gusteti, M. U., & Neviyarni, N. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Pembelajaran Matematika Di Kurikulum Merdeka. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 3(3), 636–646. https://doi.org/10.46306/lb.v3i3.180
Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. 1(1).
Jais, A. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif Dan Menyenangkan (Paikem). 01.
Junaidah. (2022). Model-Model Inovatif Pada Pembelajaran Matematika. JURNAL AZKIA : Jurnal Aktualisasi Pendidikan Islam, 16(2). https://doi.org/10.58645/jurnalazkia.v16i2.52
Juwita, R. (2023). Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Indikator Pemahaman Konsep Pada Soal Matematika Di Kelas Xi Ips 2 Sma N 2 Kinali Kab.Pasaman Barat. 9(2).
Kamarullah, K. (2017). Pendidikan Matematika Di Sekolah Kita. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 21. https://doi.org/10.22373/jppm.v1i1.1729
Kamin, V. A., Andinny, Y., & Ramadani, I. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Materi Fungsi Komposisi Dan Invers Kelas X. 189–200.
Karunia Eka Lestari & Mokhammad Ridwan Yudhanegara. (2017). Penelitian pendidikan matematika: Panduan praktis menyusun skripsi, tesis, dan laporan penelitian dengan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan kombinasi disertasi dengan model pembelajaran dan kemampuan matematis. Refika Aditama.
Khoiriyah, S. (2018). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Nht Dalam Pembelajaran Matematika. JURNAL e-DuMath, 4(2), 30. https://doi.org/10.26638/je.754.2064
Kurniati, A., & Sari, A. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Ditinjau dari Kemandirian Belajar Siswa. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 2(2), 137. https://doi.org/10.24014/juring.v2i2.7494
Kurniawan, M. O. (2020). Problematika Metode Pembelajaran Yang Monoton Sebagai Hambatan Dalam Proses Belajar Mengajar. Progres Pendidikan, 9(1).
Marisyah, F., & Rusdinal. (2019). Pemikiran Ki Hadjar Dewantara Tentang Pendidikan. 3, 1514–1519.
Marsito. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Kooperatif STAD Pada Materi Deret Aritmatika Di Kelas XII IPA 1 IPA 1 SMA Negeri 2 Percut Sei Tuan Tahun Pelajaran 2018/2019. Journal Educational Research and Social Studies, 3(1), 132–139.
Meidianti, A., Kholifah, N., & Sari, N. I. (2022). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik dalam Pembelajaran Matematika.
Miftahul Huda. (2011). Cooperative learning, metode, teknik, struktur dan model terapan. Pustaka Pelajar.
Mohamad Salam, La Masi, La Misu, Awaludin Awaludin, Jafar Jafar, & Serlin Novita Sari. (2024). Students understanding of mathematical concepts: A study based on the integrative learning model. World Journal of Advanced Research and Reviews, 23(3), 2502–2509. https://doi.org/10.30574/wjarr.2024.23.3.2890
Moriszka, T., & Asmar, A. (2020). Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (Tps). Jurnal Edukasi dan Penelitian Matematika, 4.
Mulyasa, E. (2011). Manajemen Pendidikan Karakter. Bumi Aksara.
Nursalam, N., & Suardi, S. (2022). Penguatan Karakter Bernalar Kritis Berbasis Integratif Moral untuk Siswa Sekolah Dasar dalam Program Kampus Mengajar di Indonesia. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 7(8). https://doi.org/10.17977/jptpp.v7i8.15416
Nurwadani, P. A., Syarifuddin, S., Gunawan, G., & Dusalan, D. (2021). Hubungan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) terhadap Minat dan Hasil Belajar Siswa di Kelas VII SMP Negeri 4 Kota Bima Tahun Pelajaran 2021/2022. DIKSI: Jurnal Kajian Pendidikan dan Sosial, 2(1), 25–38. https://doi.org/10.53299/diksi.v2i1.100
Palupi, D. I., Rahmani, E., Yusnita, E., Pertiwi, H., Gustina, H., & Priyanti, N. (2022). Mengenal Model Kooperatif Numbered Head Together (NHT) Untuk Pembelajaran Anak Usia Dini. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 21–28. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i1.89
Pristiwanti, D., Badriah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 7911–7915.
Radiusman, R. (2020). Studi Literasi: Pemahaman Konsep Anak Pada Pembelajaran Matematika. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 6(1), 1. https://doi.org/10.24853/fbc.6.1.1-8
Rahmat Hidayat & Abdillah. (2019). Ilmu Pendidikan, Konsep, Teori dan Aplikasinya. In Ilmu Pendidikan, Konsep, Teori dan Aplikasinya (p. 24). Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).
Rahmawati, I., Anwar, M. S., Saputra, A. A., & Fauza, M. R. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Proses Pembelajaran Matematika Kelas X MA Ma’arif Roudlotut Tholibin Kota Metro. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 1(2), 91–105. https://doi.org/10.61650/jptk.v1i2.160
Rohma, S. N. (2021). Strategi Pembelajaran Matematika. UAD PRESS.
Saleh Haji. (2019). NCTM’s Principles and Standards for Developing Conceptual Understanding in Mathematics. Journal of Research in Mathematics Trends and Technology, 1(2), 56–65. https://doi.org/10.32734/jormtt.v1i2.2836
Sanjaya, W. (2015). In Perencanaa dan Desain Sistem Pembelajaran. Kencana.
Sari, M., Habibi, M., & Putri, R. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pairs-Share Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Pengembangan Karakter Siswa SMA Kota Sungai Penuh. Edumatika : Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 7. https://doi.org/10.32939/ejrpm.v1i1.221
Siswondo, R., & Agustina, L. (2021). Penerapan Strategi Pembelajaran Ekspositori untuk Mencapai Tujuan Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika.
Sudarsana, I. K. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Terhadap Peningkatan Mutu Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penjaminan Mutu, 4(1), 20. https://doi.org/10.25078/jpm.v4i1.395
Sulistio, A., & Haryanti, D. N. (2016). Model Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning Model). CV.EUREKA MEDIA AKSARA, 47–54.
Sugiyono. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (2015). Alfabeta.
Suharsaputra, U. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan. Bandung: Rafika Aditama.
Surbakti, N. M., Dewi, S., Septiana, D., Farhana, N. A., & Perdana, A. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Geogebra dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Menengah Kejuruan. dst, 3(2), 204–210. https://doi.org/10.47709/dst.v3i2.3008
Trianto. (2007). Buku trianto. In Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Prestasi Pustaka. http://kin.perpusnas.go.id/DisplayData.aspx?
Zul Amry & Sisti Nadia Amalia. (2023). Statistika Inferensial. Jejak Pustaka.
DOI: 10.33751/jmp.v13i2.12800
Refbacks
- There are currently no refbacks.















