Implementasi Sekolah Ramah Anak Dalam Pencegahan Tawuran Pelajar

Ariq Azky Siregar, Sakti Ritonga

Abstract


Implementation of Child-Friendly Schools in the Prevention of Student Bullying

This study aims to analyze the implementation of the Child Friendly School (CFS) program at SMP Negeri 39 Medan and to identify its supporting and inhibiting factors. A qualitative approach was employed, using in-depth interviews with the school counselor and the principal as key informants. The findings reveal that the CFS program has been implemented through several concrete measures, including curriculum adjustments emphasizing tolerance and respect, teacher training to prevent bullying, parental involvement through parenting classes, as well as the provision of a student complaint system and counseling services. School discipline is also applied in a more humanistic way, making students more compliant because they feel respected rather than afraid of punishment. Nevertheless, this study also highlights several challenges, such as limited supporting facilities (health unit and library) and the persistence of student conflicts. Overall, SMP Negeri 39 Medan is on the right track in implementing CFS, although continuous evaluation, facility improvement, and synergy with stakeholders are required to achieve the ideal objectives of a truly child-friendly school.

 


Keywords


Child Friendly School; educational policy; supporting factors; challenges; SMP Negeri 39 Medan

References


Abdullah. (2018). Berbagai Metodologi Dalam Penelitian Pendidikan Dan Manajemen. Cv Gunadarma Ilmu.

Alawi, D. Dkk. (2022). Pendidikan Karakter Melalui Konsep Budaya Islami Dan Sekolah Ramah Anak Di Smp Islam Cendekia Cianjur. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 2514–2520.

Chen, H., Xu, H., Yenti Sumarni, Siaha Widodo, A., Pujayanti, D. A., Ishatono, I., Raharjo, S. T., Aristi, N. M., & Pratama, A. R. (2020). Μ 2 -1,2-. Al Intaj: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 6(2), 159. Http://Jurnal.Umt.Ac.Id/Index.Php/Nyimak

Desty, H. A., Muljanah, E., & Windasari, W. (2024). Peran Tenaga Pendidik Dalam Implementasi Program Sekolah Ramah Anak Di Smp Negeri 33 Surabaya. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(3), 15. Https://Doi.Org/10.47134/Ptk.V1i3.458

Harahap, A. Y. (2024). Peran Guru Pai Dalam Mewujudkan Sekolah Ramah Anak Di Sekolah Smp Negeri 9 Tebing Tinggi. 2(2), 469–474.

Hasibuan, A. T., & Rahmawati, R. (2019). Sekolah Ramah Anak Era Revolusi Industri 4.0 Di Sd Muhammadiyah Pajangan 2 Berbah Yogyakarta. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 11(01), 49–76. Https://Doi.Org/10.14421/Al-Bidayah.V11i01.180

Moleong, L. J. (2016). Metodologi Penelitian Kualitatif. Pt Remaja Rosdakarya Bandung.

Rangkuti, S. R., & Maksum, I. R. (2019). Implementasi Kebijakan Sekolah Ramah Anak Dalam Mewujudkan Kota Layak Anak Di Kota Depok. Publik (Jurnal Ilmu Administrasi), 8(1), 38. Https://Doi.Org/10.31314/Pjia.8.1.38-52.2019

Sucitra, I. D., Pratiknjo, M. H., & Kawung, E. J. (2024). Governance: Jurnal Ilmiah Kajian Politik Lokal Dan Pembangunan. Governance: Jurnal Ilmiah Kajian Politik Lokal Dan Pembangunan, 10(3), 67–68.

Yamada, S., & Setyowati, R. N. (2023). Peran Guru Dalam Mengatasi Tindakan School Bullying Sebagai Upaya Mewujudkan Sekolah Ramah Anak Di Smp Negeri 2 Wates Kab. Kediri. Journal Of Civics And Moral Studies, 7(1), 30–43. Https://Doi.Org/10.26740/Jcms.V7n1.P30-43

Abdullah. (2018). Berbagai Metodologi Dalam Penelitian Pendidikan Dan Manajemen. Cv Gunadarma Ilmu.

Alawi, D. Dkk. (2022). Pendidikan Karakter Melalui Konsep Budaya Islami Dan Sekolah Ramah Anak Di Smp Islam Cendekia Cianjur. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 2514–2520.

Chen, H., Xu, H., Yenti Sumarni, Siaha Widodo, A., Pujayanti, D. A., Ishatono, I., Raharjo, S. T., Aristi, N. M., & Pratama, A. R. (2020). Μ 2 -1,2-. Al Intaj: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 6(2), 159. Http://Jurnal.Umt.Ac.Id/Index.Php/Nyimak

Desty, H. A., Muljanah, E., & Windasari, W. (2024). Peran Tenaga Pendidik Dalam Implementasi Program Sekolah Ramah Anak Di Smp Negeri 33 Surabaya. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(3), 15. Https://Doi.Org/10.47134/Ptk.V1i3.458

Harahap, A. Y. (2024). Peran Guru Pai Dalam Mewujudkan Sekolah Ramah Anak Di Sekolah Smp Negeri 9 Tebing Tinggi. 2(2), 469–474.

Hasibuan, A. T., & Rahmawati, R. (2019). Sekolah Ramah Anak Era Revolusi Industri 4.0 Di Sd Muhammadiyah Pajangan 2 Berbah Yogyakarta. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 11(01), 49–76. Https://Doi.Org/10.14421/Al-Bidayah.V11i01.180

Moleong, L. J. (2016). Metodologi Penelitian Kualitatif. Pt Remaja Rosdakarya Bandung.

Rangkuti, S. R., & Maksum, I. R. (2019). Implementasi Kebijakan Sekolah Ramah Anak Dalam Mewujudkan Kota Layak Anak Di Kota Depok. Publik (Jurnal Ilmu Administrasi), 8(1), 38. Https://Doi.Org/10.31314/Pjia.8.1.38-52.2019

Sucitra, I. D., Pratiknjo, M. H., & Kawung, E. J. (2024). Governance: Jurnal Ilmiah Kajian Politik Lokal Dan Pembangunan. Governance: Jurnal Ilmiah Kajian Politik Lokal Dan Pembangunan, 10(3), 67–68.

Yamada, S., & Setyowati, R. N. (2023). Peran Guru Dalam Mengatasi Tindakan School Bullying Sebagai Upaya Mewujudkan Sekolah Ramah Anak Di Smp Negeri 2 Wates Kab. Kediri. Journal Of Civics And Moral Studies, 7(1), 30–43. Https://Doi.Org/10.26740/Jcms.V7n1.P30-43


Full Text: PDF

DOI: 10.33751/jmp.v13i2.12935

Refbacks

  • There are currently no refbacks.