ADDITIONAL MENU
THE VALIDITY OF DIGITAL COMIC TO TRAIN METACOGNITIVE SKILLS ON REACTION RATE
Abstract
Keywords
References
Amalia Syahrani, R., Jusniar, J., & Hardin, H. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran E-Komik Materi Reduksi dan Oksidadi Berbasis Flip PDF Professional Pada Model Discovery Learning. UNESA Journal of Chemical Education, 11(3), 235–242.
Branch, R. M. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. New York: Spinger.
Cahyadi, A. (2019). Pengembangan Media dan Sumber Belajar Teori dan Prosedur. Banjarmasin: Penerbit Laksita Indonesia.
Disca Amellya, & Khasanah, U. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Google Site Dengan Pendekatan Metakognisi Untuk Kelas XI. Quadratic: Journal of Innovation and Technology in Mathematics and Mathematics Education, 1(2), 101–107. https://doi.org/10.14421/quadratic.2021.012-04
Febrianty, C., Bambang, R., & Usman, U. (2022). Kemampuan Metakognisi Siswa Sma dalam Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Peluang, 10(1), 55-65. https://doi.org/10.24815/jp.v10i1.27673
Firda, Hanum. (2023). Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Instrumen Penilaian Diri Sendiri Peserta Didik SMA Negeri Kabupaten Mojokerto. Jurnal Hikari (Jurnal Ilmiah Mahasiswa Jurusan Bahasa dan Sastra Jepang), 7(1), 14-26.
Fitriawati, Hartatiana, & Jayanti, E. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Comic Berbasis Scientific Approach Pada Materi Koloid. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Kimia I. Palembang : S1 Chemistry Education Program, FMIPA UIN Raden Fatah.
Halawa, A. A., Yulita, I., & Adriani, N. (2022). The development of Acid-Base Electronic Chemistry Comic Learning Media for High School Students. Journal of Science Education Research, 6(1), 24–30. https://doi.org/10.21831/jser.v6i1.44997
Handayani, I. P., & Irawan, D. (2022). Keterampilan Metakognitif Ditinjau Dari Perspektif Taksonomi Bloom Edisi Revisi Dalam Pembelajaran PAI. Studia Religia : Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 6(2). https://doi.org/10.30651/sr.v6i2.13038
Harahap, Nur Fatni Amirah. (2020). Pengembangan Buku Komik Kimia Laju Reaksi Dan Hasil Belajar Siswa Kelas IX Di Mas Lab Ikip Al Washliyah Medan (Undergraduate thesis). UNIMED Bachelor's Degree Program : Medan.
Hidayah, R., Fajaroh, F., & Narestifuri, R. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Collaborative Problem Based Learning Pada Pembelajaran Kimia di Perguruan Tinggi. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama, 13(2), 503-520. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.1016
Indira, S. M., Sundaryono, A., & Elvia, R. (2020). Pengembangan E-Modul Kimia Berbasis Metakognisi Menggunakan Aplikasi Edmodo. Alotrop, 4(1). https://doi.org/10.33369/atp.v4i1.13707
Lutfi, A. (2021). Research and Development (R&D): Implikasi dalam Pendidikan Kimia. Surabaya: Jurusan Kimia FMIPA Universitas Negeri Surabaya.
Marthafera, P., Melati, H. A., & Hadi, L. (2018). Deskripsi Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Laju Reaksi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v7i1.23493
Minarni, M. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Dalam Bentuk Media Komik Dengan Adobe Photoshop CS6 Pada Materi Laju Reaksi. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 14(2), 2596-2607. https://doi.org/10.15294/jipk.v14i2.23148
Moritz, S., Klein, J. P., Lysaker, P. H., & Mehl, S. (2019). Metacognitive and Cognitive-Behavioral Interventions For Psychosis: New Developments. Dialogues in Clinical Neuroscience, 21(3), 309–317. https://doi.org/10.31887/DCNS.2019.21.3/smoritz
Nuryanah, N., Zakiah, L., Fahrurrozi, F., & Hasanah, U. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Webtoon untuk Menanamkan Sikap Toleransi Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3050–3060. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1244
Pahria, P., & Hendrawani, H. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Laju Reaksi Dengan Multipel Representasi Berbasis Inkuiri. Hydrogen : Jurnal Kependidikan Kimia, 6(1), 32-42. https://doi.org/10.33394/hjkk.v6i1.1598
Patmawati, P., Wigati, I., & ’Aini, K. (2023). Analisis Keterampilan Metakognitif Peserta Didik Dalam Pembelajaran Biologi Melalui Asesmen Pemecahan Masalah Di MAN 3 Palembang. Jurnal Al ’Ilmi : Jurnal Pendidikan MIPA, 11(2), 12–19.
Putri, D. P. E., & Muhtadi, A. (2018). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Kimia Berbasis Android Menggunakan Prinsip Mayer Pada Materi Laju Reaksi. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(1), 38–47. https://doi.org/10.21831/jitp.v5i1.13752
Riduwan. (2015). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Rizalia, S., & Syam, A. N. (2020). Penguasaan Keterampilan Metakognitif Mahasiswa Tadris Biologi Melalui Tugas Menulis Jurnal Belajar. Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 13(1), 1. https://doi.org/10.31332/atdbwv13i1.1844
Schraw, G., & Moshman, D. (1995). Metacognitive theories. Educational Psychology Review, 7(4), 351–371. https://doi.org/10.1007/BF02212307
Sholihah, I. (2023). Media X-Recorder dan Youtube Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Indonesia Moda Daring. El-Tsaqafah : Jurnal Jurusan PBA, 21(2), 145–158. https://doi.org/10.20414/tsaqafah.v21i2.6052
Sinta, T., Mawaddah, I., & Haryani, S. (2021). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Multirepresentasi Terhadap Keterampilan Metakognisi Pada Materi Laju Reaksi. Chemistry in Education, 10(1), 22–29. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/chemined
Sophianingtyas, F., & Sugiarto, B. (2013). Identifikasi Level Metakognitif Dalam Memecahkan Masalah Materi Perhitungan Kimia. UNESA Journal of Chemical Education, 2(1), 21–27.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet.
Tirri, K., Cho, S., Ahn, D., & Campbell, J. R. (2017). Education for Creativity and Talent Development in the 21st Century. Education Research International, 2017, 5417087. https://doi.org/10.1155/2017/5417087
Wijayati, A., Fitriah, K., & Sabekti, A. (2021). Validitas dan Praktikalitas Multimedia Interaktif dengan Konteks Kemaritiman Materi Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Laju Reaksi. Jurnal Zarah, 9(2), 111-116. https://doi.org/10.31629/zarah.v9i2.3741
DOI: 10.33751/jsep.v8i1.9466 Abstract views : 188 views : 122
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 JSEP (Journal of Science Education and Practice)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.