KEWIRAUSAHAAN, INOVASI TEKNOLOGI, DAN KEUNGGULAN BERSAING PADA USAHA MIKRO, KECIL, DAN MENENGAH (UMKM) MAKANAN DI KECAMATAN CIBINONG

Luhung Bagas Prayogo, Suharyati Suharyati, M.B Nani Ariani

Abstract


This research is a quantitative research that aims to determine the effect of entrepreneurship and technological innovation on the competitive advantage of food MSMEs in Cibinong Subdistrict. The population used for this research is the businessmen MSMEs food entreprises at Cibinong Subdistrict. The number of sample which is taken was 50 respondents. The sampling technique for this research is purposive sampling method. The analysis technique used is Partial Least Square with 5% significance. The results of the testing are obtained (1) there is a significant effect of entrepreneurship on competitive advantage, (2) there is a significant influence of technological innovation on competitive advantage


References


Anggiani, S. (2018). Kewirausahaan: Pola Pikir, Pengetahuan, Keterampilan (2 ed.). Jakarta: Prenadamedia Group.

Anwar, M. (2014). Pengantar Kewirausahaan Teori Dan Aplikasi (1 ed.). Jakarta, Prenadamedia Group.

Aziz, N. N., & Samad, S. (2016). Innovation and Competitive Advantage: Moderating Effects of Firm Age in Foods Manufacturing SMEs in Malaysia. 256-266.

Badan Pusat Statistik Kabupaten Bogor. (2019). Data Pertumbuhan Ekonomi Kabupaten Bogor

Chandra, A., Soegiono, & Sugiarto. (2016). Analisis Pengaruh Teknologi Dan Rantai Nilai Dalam Pencapaian Keunggulan Bersaing Berkelanjutan Dalam Upaya Peningkatan Kinerja Usaha Di Industri Kulit Manding Yogyakarta. Diponegoro Journal Of Management, 1-12.

Dhewanto, W., Mulyaningsih, H. D., Permatasari, A., Anggadwita, G., & Ameka, (2014). Manajemen Inovasi Peluang Sukses Menghadapi Perubahan, Yogyakarta: CV Andi Offset.

Dinas Koperasi dan UMKM Kabupaten Bogor. (2019). Data Jumlah UKM Kecamatan Cibinong

Djodjobo, C. V., & Tawas, H. N. (2014). Pengaruh Kewirausahaan, Inovasi Produk, Dan Keunggulan Bersaing Terhadap Kinerja Pemasaran Usaha Nasi Kuning Di Kota Manado. Jurnal EMBA, 2.

Echdar, S. (2013). Manajemen Entrepreneurship Kiat Sukses Menjadi Wirausaha.

Yogyakarta: CV Andi Offset.

Ferdinand, A. (2014). Metode Penelitian Manajemen (5 ed.). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponogoro.

Ghozali, I. (2014). Structural Equation Modeling Metode Alternatif Dengan Partial Least Squares (PLS). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponogoro.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS23.

Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponogoro.

Hasan, S. (2014). Manajemen Strategik (1 ed.). Jakarta: Global Future Institute. Hendro. (2011). Dasar-Dasar Kewirausahaan: Panduan Bagi Mahasiswa Untuk Mengenal, Memahami, Dan Memasuki Dunia Bisnis. Jakarta: Erlangga.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (15th ed.). Harlow: Pearson Education Limited.

Kurniawan. (2014). Total Marketing. Yogyakarta: Kobis.

Muthaher, O., & Assegaf, M. (2014). Model Pengembangan Inovasi Teknologi Dan Kelembagaan Kemitraan Rantai Pasok Guna Meningkatkan Daya Saing UKM. EKOBIS, 62-73.

Nasution, A. H., & Kartajaya, H. (2014). Inovasi (1 ed.). Yogyakarta: CV Andi Offset.

Paulus, L. B., & Wardhani, Z. K. (2018). Keunggulan Bersaing Usaha Cake Dan Bakery: Peran Orientasi Pasar, Orientasi Kewirausahaan, Dan Inovasi Produk. Jurnal Manajemen.

Pearce, J. A., & Robinson, R. B. (2013). Strategic Management: Formulation, Implementation, And Control (12 ed.). (N. P. Sari, Penerj.) Jakarta: Salemba Empat.

Pertumbuhan ekonomi Kabupaten Bogor meningkat. Diakses pada 25 Februari 2019, dari https://megapolitan.antaranews.com/berita/49194/pertumbuhan-ekonomi-kabupaten-bogor-meningkat

Quantananda, E., & Haryadi, B. (2015). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Pada Perusahaan Makanan Dan Minuman Di Surabaya. AGORA, 3.

Robbins, S. P., & Coulter, M. (2016). Manajemen (13 ed.). (B. Sabran, & D. B. Putera, Penerj.) Jakarta: Erlangga.

Sarjono, H., & Julianta, W. (2011). SPSS VS Lisrel Sebuah Pengantar Aplikasi Untuk Riset. Jakarta: Salemba Empat.

Setiawan, H. (2012). Pengaruh Orientasi Pasar, Orientasi Teknologi Dan Inovasi Produk Terhadap Keungguan Bersaing Usaha Songket Skala Kecil Di Kota Palembang. Jurnal Orasi Bisnis(ISSN: 2085-1375).

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suryana. (2013). Ekonomi Kreatif (Ekonomi Baru: Mengubah Ide dan Menciptakan Peluang). Jakarta: Salemba Empat.

Suryana, Y., & Bayu, K. (2013). Kewirausahaan Pendekatan Karakteristik Wirausaha Sukses (2 ed.). Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.

Tambunan, T. (2012). Usaha Mikro Kecil dan Menengah Di Indonesia (1 ed.). Jakarta: LP3ES.

Wilantara, R. F., & Susilawati. (2016). Strategi & Kebijakan Pengembangan UMKM (1 ed.). Bandung: PT Refika Aditama.

Yuliana, A., Mahfudnurnajamuddin, Sufri, & Serang, S. (2017). Influence Of Product Innovation To The Advantages Of Competitive In SME Processing Seawed Through Performance, Marketing In West Beach Area, South Sulawesi Provinc. International Journal Of Science And Research (IJSR).Vol 7 No 4 Hal 795.


Full Text: PDF

DOI: 10.34203/jimfe.v5i2.1870

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JIMFE (Jurnal Ilmiah Manajemen Fakultas Ekonomi)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.