PENGARUH PENENTUAN LOKASI TERHADAP KESUKSESAN USAHA JASA BERSKALA MIKRO/KECIL

Wisnu Adhi Putra, Nana Nawasiah, Murti Widyaningsih

Abstract


Business location is a place where companies produce goods or services that focus on the economy. The development of a company is determined by one important factor, namely location decision. The purpose of this study is to determine the effect of location decision (based on business environment conditions, infrastructure availability, and location costs) on business success. Data collection in this study was carried out through observation, interviews, and distributing questionnaires to several micro/small scale copy center business owners in Jagakarsa, South Jakarta. Analysis of the data in this study uses multiple linear regression analysis. This study provides results that the condition of the business environment, the availability of infrastructure, and location costs have a positive and significant effect both partially and simultaneously on business success. Therefore, as an effort to achieve and increase business success, business owners must consider the condition of the business environment, the availability of infrastructure, and location costs when determining/choosing a business location.


Keywords


location costs; business environmental conditions; availability of infrastructure, business success

References


Ali, S.K. dan Simdani D.L. (2018). Analisa Pengaruh Lokasi dan Servicescape Terhadap Keputusan Menginap Konsumen Pohon Inn Hotel. Jurnal Hospitality dan Manajemen Jasa, 6(1), 104-113.

Arifin, Z. (2011). Penelitian Pendidikan Metode dan Paradigma Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Chuong, S.C. dan Stevenson, W.J. (2014). Manajemen Operasi: Perspektif Asia. Edisi Kesembilan. Jakarta: Salemba Empat.

Fadhiliya, L., dkk. (2014). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Keberhasilan Berwirausaha pada Alumni SMK di Kabupaten Purworejo. Jurnal Pendidikan Insan Mandiri, 1(2).

Fathoni, A. (2016). Analisa Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pemilihan Lokasi Terhadap Tingkat Penjualan Usaha Jasa Mikro di Kabupaten Lamongan. JPIM (Jurnal Penelitian Ilmu Manajemen), 1(1), 22-33. http://dx.doi.org/10.30736%2Fjpim.v1i1.3.

Fuad, E.N. (2015). Pengaruh Pemilihan Lokasi Terhadap Kesuksesan Usaha Berskala Mikro / Kecil di Komplek Shopping Centre Jepara. Media Ekonomi dan Manajemen, 30(1), 56-67. http://dx.doi.org/10.24856.v30i1.234.

Gupta, S. dan Starr, M. (2014). Production and Operations Management Systems. Boca Raton: CRC Press.

Hanggita, A.T. (2018). Analisis Faktor Pemilihan Lokasi Usaha Jasa pada UMKM di Kecamatan Paciran. Manajemen Bisnis, 8(2), 167-176. http://doi.org/10.22219/jmb.v8i2.7069.

Heizer, J. dan Render, B. (2016). Operations Management: Sustainability and Supply Chain Management. Edisi Keduabelas. London: Pearson.

Hidayat, R.T. dan Zularni, S. (2014). Pengaruh Lokasi Usaha pada Volume Penjualan (Survei pada Restoran Kecil di Lingkungan Universitas Riau). Jurnal Ilmiah Akuntansi dan Bisnis, 9(2), 92-100.

Iksyaniyah, N. dan Soesatyo, Y. (2015). Pengaruh Lokasi Usaha terhadap Keberhasilan Usaha Pedagang Kaki Lima di Pasar Baru Krian Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 3(3).

Irawan, A. dan Mulyadi, H. (2016). Pengaruh Keterampilan Wirausaha terhadap Keberhasilan Usaha. Journal of Business Management Education (JBME), 1(1), 213-223. http://doi.org/10.17509/jbME.v1i1.2290.

Kamarullah, R. (2017). Pemilihan Lokasi Strategis Usaha Toko Peralatan Listrik Berdasarkan Karakteristik dan Pola Sebarannya di Kabupaten Bantul. Jurnal Bumi Indonesia, 6(3), 1-20.

Krajewski, L.J., dkk. (2016). Operations Management: Processes and Supply Chains. Edisi Kesebelas. United States: Prentice Hall.

Rismalaningrum, I. (2017). Faktor-faktor Pertimbangan Pebisnis dalam Pemilihan Lokasi Usaha Batik. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Maulana, Y.S. (2018). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pemilihan Lokasi Pabrik PT Sung Chang Indonesia Cabang Kota Banjar. Jurnal Ilmiah ADBIS (Administrasi Bisnis), 2(2), 211-221.

Nuritha, I., dkk. (2013). Identifikasi Pengaruh Lokasi Usaha Terhadap Tingkat Keberhasilan Usaha Minimarket Waralaba di Kabupaten Jember dengan Sistem Informasi Geografis. Jurnal Sainstek, I(1), 825-835.

Octiananda, C.T. dan Nazamuddin. (2016). Analisis Penentuan Lokasi: Studi Kasus Industri Rumah Tangga (Home Industry) di Wilayah Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Pembangunan, 1(2), 438-445.

Rianto, I.B. & Santoso, E.B. (2018). Penentuan Lokasi Kawasan Industri Tekstil Terpadu di Kabupaten Majalengka. Jurnal Teknik ITS, 7(1), 19-23. http://doi.org/10.12962/J23373539.v7i1.28970.

Saiman, L. (2014). Kewirausahaan: Teori, Praktik, dan Kasus-kasus. Edisi Kedua. Jakarta: Salemba Empat.


Full Text: PDF

DOI: 10.34203/jimfe.v6i1.1893

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JIMFE (Jurnal Ilmiah Manajemen Fakultas Ekonomi)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.