ADDITIONAL MENU
STUDENTS' ABILITY TO WORK ON MULTIPLE CHOICE SCIENCE QUESTIONS IN CLASS VII USING THE RASCH MODEL
Abstract
Keywords
References
Abdullah, N., Noranee, S., & Mohd Rahim Khamis. (2017). The Use of Rasch Wright Map in Assessing Conceptual Understanding of Electricity. Pertanika Journal of Social Science & Humanity, 25(5), 81–88.
Amrianto, Z., Zein, A., & Darussyamsu, R. (2019). Analisis Soal Ujian Tengah Semester II Mata Pelajaran IPA Kelas VIII SMP Pembangunan Laboratorium Universitas Negeri Padang dan SMP Pertiwi Siteba Padang Tahun Pelajaran 2015/2016. Center for Open Science, 1–9. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31227/osf.io/c9hg8
Arikunto, S. (2021). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan (3rd ed.). Bumi Aksara.
Azizah, & Sapti Wahyuningsih. (2020). Penggunaan Model Rasch untuk Analisis Instrumen Tes Pada Mata Kuliah Matematika Aktuaria. JUPITEK: Jurnal Pendidikan Matematika, , 3(1), 45–50.
Bond, T. G., & Fox, C. M. (2013). Applying The Rasch Model: Fundamental Measurement in the Human Sciences (2nd ed.). Psychology Press.
Boone, W. J., Staver, J. R., & Yale, M. S. (2014). Rasch Analysis in the Human Sciences. Springer Science+Business Media Dordrecht.
Darmana, A., Sutiani, A., Nasution, H. A., Ismanisa, & Nurhaswinda. (2021). Analysis of Rasch Model for the Validation of Chemistry National Exam Instruments. JPSI: Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 329(345).
Elgadal, A., & Mariod, A. A. (2021). Assessment Tool For Quality Assurance Measures. Sudan Journal of Medical Sciences, 16(3), 334–346.
Erfan, M., Maulyda, M. A., & Hidayati, V. R. (2020). Analisis Kualitas Soal Kemampuan Membedakan Rangkaian Seri dan Paralel Melalui Teori Tes Klasik dan Model Rasch. Indonesian Journal of Educational Research and Review, 3(10), 11–19.
Ginting, C. R., Ds, D. B., Y. Miranti N., & N. Nurmasyitah. (2020). Analisis Kualitas Butir Soal UTS Mata Pelajaran IPA Tahun Pelajaran 2019/2020 Kelas VII di SMPN 6 Kota Langsa. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Sains, 3(1), 29–32.
Ibnu, M., Indriyani, B., Inayatullah, H., & Guntara, Y. (2019). Aplikasi Rasch Model: Pengembangan Instrumen Tes untuk Mengukur Miskonsepsi Mahasiswa pada Materi Mekanika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 205–2010.
Jufrida, Basuki, F. R., Pangestu, M. D., & Prasetya, N. A. D. (2019). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar IPA dan Literasi Sains di SMP Negeri 1 Muaro Jambi. Edu Fisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 4(2), 31–37.
Kemendikbudristek. (2022). Kurikulum Merdeka. Kemendikbudristek.
Khoirurrijal, Fadriati, Sofia, Makrufi, A. D., Gandi, S., Muin, A., Tajeri, Fakhrudin, A., Hamdani, & Suprapno. (2022). Pengembangan Kurikulum Merdeka. Literasi Nusantara Abadi.
Kurniasi, E. R., Y, Y., & Karennisa, F. (2020). Analisis soal ulangan harian matematika kelas IX SMP Negeri 1 Toboali. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara,, 12(1), 43–52.
Kusumawati, Mutiara, & Hadi, S. (2018). An analysis of Multiple Choice Questions (MCQs): Item and Test Statistics from Mathematics Assessments in Senior High School. ReiD: Research and Evaluation in Education, 4(1), 70–78.
Linacre, J. M. (2016). A User’s Guide to WINSTEPS MINISTEP Rasch-Model Computer Programs. IL: Winsteps.Com, Chicago.
Mahmud, Z., Ghani, N. A. M., & Rahim, R. A. (2013). Assessing Students’ Learning Ability In A Postgraduate Statistical Course: A Rasch Analysis. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 89, 890–894.
Maulana, S., Rusilowati, A., Nugroho, S. E., & Susilaningsi, E. (2023). Implementasi Rasch Model dalam Pengembangan Instrumen Tes Diagnostik. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 748–757.
McKenna, P. (2018). Multiple Choice Questions: Answering Correctly and Knowing the Answer. Proceedings of the IADIS International Conference E-Learning, 105–114.
Misbach, I. H., & Sumintono, B. (2014). Pengembangan dan Validasi Instrumen “Persepsi Siswa Tehadap Karakter Moral Guru” di Indonesia dengan Model Rasch. Seminar Nasional Psikometri, UMS, 148–172. http://hdl.handle.net/11617/6409
Septiliana, L. (2023). Analisis Item Soal dengan Menggunakan Rasch Model sebagai Ukuran Kualitas Madrasah Ibtidaiyah Pada Mata Pelajaran IPA Lilla Septiliana. Jurnal Pendidikan, 12(2), 1–12.
Sudjana, N. (1995). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Remaja Rosdakarya.
Sumintono, B. (2016). Penilaian Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi: Aplikasi Pemodelan Rasch pada Asesmen Pendidikan. Seminar Nasional Pendidikan IPA.
Sumintono, B., & Wahyu Widhiarso. (2014). Aplikasi Model Rasch untuk Penelitian Ilmu-ilmu Sosial. Penerbit Trim Komunika.
Sumintono, B., & Widhiarso, W. (2015). Aplikasi Pemodelan Rasch Pada Assessment Pendidikan. Penerbit Trim Komunika.
Syahroni, M., Nurhasanah, A., & Putra, A. P. (2024). Analysis of Multiple Choice Questions as an Evaluation Tool for the end of Year Assessment (PAT) in the Subject of Indonesian History Class XI SMA. Historia: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 12(1), 143–154. https://doi.org/https://doi.org/10.24127/hj.v12i1.8640
Valen, A., & T. G. Satria. (2021). Analisis Tingkat Kesulitan Soal PAS (Penilaian Akhir Semester) Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2199–2208.
Zainal, N. F. (2020). Pengukuran, Asesmen, dan Evalusi dalam Pembelajaran Matematika. Laplace: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 8–26.
Zakso, A. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Indonesia. . . J-PSH: Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 13(2), 916–9622.
DOI: 10.33751/jsep.v8i2.10071 Abstract views : 69 views : 38
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 JSEP (Journal of Science Education and Practice)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.