The Influence of Perceived Convenience, Security, Cashback and Islamic Financial Behavior on The Decision To Use The Digital Wallet “OVO” On Generation Z Febi Uinsu Students

Rizky Aulia Lubis, Marliyah Marliyah, Aqwa Naser Daulay

Abstract


This research aims to determine the influence of perceptions of ease of security and cashback on Islamic financial behavior among OVO users, especially Generation Z, Febi Uinsu Regency. Islamic consumption behavior is measured by five basic principles of Islamic consumption behavior. The research method used is associative quantitative. The sample in this study was 75 generation Z respondents in Febi Uinsu Regency who were OVO users using the Hair formula. Data were collected using a questionnaire distributed via the Google Formampling method and using the hair formula. Data processing uses the help of SmartPLS software version 4.0 with the SEM-PLS analysis method. The research results show that the perception of ease of cashback security and sharia financial behavior have an influence on Generation Z’s consumption behavior in using OVO.

Keywords


convenience; security; cashback; Islamic financial behavior

References


Amanda, C., Fatira, M., Marpaung, M., Dan Perbankan Syariah, K., & Negeri Medan, P. (N.D.). Pengaruh Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Keuangan Mahasiswa Program Studi Keuangan Dan Perbankan Syariah.

Aprianisa, D. (2023). Pengaruh Manfaat, Keamanan, Dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Keputusan Menggunakan Mobile Banking Dengan Kepercayaan Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada Nasabah Bank Syariah Indonesia Yang Berdomisili Di Tangerang Selatan).

Arafah, S., Utama, U. P., Miko, J., Potensi, U., & Ria, U. (2023). Implementasi Perilaku Manajemen Keuangan Syariah Dalam Mengatasi Masalah Keuangan Di Era Digitalisasi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1). Http://Ejournal.Unhasy.Ac.Id/Index.Php/Dinamis

Brahanta, G. P., & Wardhani Nuruni Ika Kusuma. (2021). Pengaruh Persepsi Kebermanfaatan, Kemudahan, Risiko Terhadap Minat Menggunakan Ulang Shopeepay Di Surabaya. Jurnal Sains Manajemen, 7. Https://E-Jurnal.Lppmunsera.Org/Index.Php/SM/Article/View/3580

Erwin SP, M., Kresna Riady, D., Shabri Abd. Majid, M., Marliyah, M., & Handayani, R. (2022). Study Of Literature Financial Technology, Blockchain And Islamic Finance. International Journal Of Educational Review, Law And Social Sciences (IJERLAS), 2(1), 21–32. Https://Doi.Org/10.54443/Ijerlas.V2i1.129

Fathonah, F. I. (2020). Preferensi Konsumen Terhadap Penggunaan Digital Payment Ovo (Studi Kasus Mahasiswa Universitas Islam Negeri Walisongo). Universitas Islam Negeri Walisongo.

Hamdat, A. (2020). Manajemen Pemasaran Dan Perilaku Konsumen (GCAINDO, Ed.; 1st Ed.). Mita Buana Media.

Hamdiah, V. (2021). Pengaruh Total Quality Of Work Life Terhadap Kinerja Karyawan Pada Bank Sumut Syariah (Studi Kasus Pada Bank Sumut Syariah Medan Cabang Brigjen Katamso).

Hasanah, N., Zainal Abidin, M., & Banjarmasin, U. (2022). Pengaruh Keamanan Dan Kemudahan Bertransaksi Terhadap Minat Beli Menggunakan Dompet Digital Ovo Pada Kalangan Mahasiswa Di Banjarmasin (Vol. 15, Issue 2).

Hasmidar Pohan, Mustafa Kamal Rokan, & M. Ikhsan Harahap. (2024). Pengaruh Pengetahuan, Kemudahan Penggunaan, Dan Kemanfaatan Quick Response Code Indonesian Standart (QRIS) Terhadap Penggunaan E-Wallet. MENAWAN : Jurnal Riset Dan Publikasi Ilmu Ekonomi, 2(5), 40–51. Https://Doi.Org/10.61132/Menawan.V2i5.779

Lathifah, E. S. (2023). Pengaruh Kemudahan, Manfaat Dan Risiko Terhadap Keputusan Penggunaan Qris Pada Aplikasi Bsi Mobile. Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta.

Latief, F. (2023). Aspek Kemudahan Kegunaan Fitur Layanan Dan Cashback Terhadap Keputusan Penggunaan Gopay. Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo, 9(1). Www.Gojekindonesia.Com

Manurung, R. A., Nasution, M. L. I., & Nurbaiti. (2023). Analisis Pengaruh Penggunaan Dompet Digital Terhadap Mental Accounting Dan Tingkat Kepuasan Pada Masyarakat Di Sumatera Utara. Oikos: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 7. Https://Scholar.Google.Co.Id/Citations?View_Op=View_Citation&Hl=En&User=Rcwspzcaaaaj&Citation_For_View=Rcwspzcaaaaj:Yfjsv_Pbgbyc

Nainggolan, L. P. S. I., Muhamad Al-Faruq Abdullah, & Didin Hikmah Perkasa. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kemudahan Penggunaan Dan Persepsi Keamanan Terhadap Keputusan Penggunaan Gotransit (Studi Kasus Stasiun Tanah Abang). Musytari, 1. Https://Doi.Org/10.8734/Mnmae.V1i2.359

Nora Azizah. (2023, September 22). E-Wallet Jadi Metode Pembayaran Paling Banyak Digunakan Gen Z. Republik. Https://Ekonomi.Republika.Co.Id/Berita/S1ea93463/Ewallet-Jadi-Metode-Pembayaran-Paling-Banyak-Digunakan-Gen-Z#Google_Vignette

Norhilaliah, & Eka Santi Agustina. (2024). PENGARUH Program Flash Sale Dan Cashback Terhadap Perilaku Impulsive Buying Pada Pengguna Tiktok Shop (The Influence Of Flash Sale And Cashback Programs On Impulsive Buying Behavior Among Tiktok Shop Users). Inovatif.

Nur, A., & Ramadhan, G. (2024). Analisis Penggunaan Mobile Wallet Untuk Transaksi E-Commerce Di Kalangan Milenial. Kohesi: Jurnal Multidisiplin Saintek, 11.

Purdianawati, A., & Rafidah. (2023). Pengaruh Kepercayaan, Persepsi Risiko, Dan Keamanan Terhadap Minat Beli Konsumen Pada E-Commerce Shopee. JCI Jurnal Cakrawala Ilmiah, 2(5). Http://Bajangjournal.Com/Index.Php/JCI

Qorib, A., Siregar, S., Menara Sari Saragih, L., Tinggi Ilmu Ekonomi Bina Karya, S., & Tinggi, T. (2023). The Decision To Use Sharia Bank With Islamic Financial Literacy And The Mediating Role Of Trust. In International Journal Of Artificial Intelegence Research (Vol. 7, Issue 1). Http://Ijair.Id

Ratnasari, A. D., Dewi, R. S., & Prihatini, A. E. (2022). Pengaruh Karakteristik Produk Dan Sales Promotion Terhadap Impulse Buying Pada Generasi Z (Studi Pada Pengguna Shopee). In Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis (Vol. 11, Issue 3). Https://Ejournal3.Undip.Ac.Id/Index.Php/Jiab

Reza Pahlevi. (2022, January 12). Survei Dailysocial: OVO Jadi Dompet Digital Paling Banyak Dipakai Masyarakat. Databoks. Https://Databoks.Katadata.Co.Id/Teknologi-Telekomunikasi/Statistik/F8ab4439534dfec/Survei-Dailysocial-Ovo-Jadi-Dompet-Digital-Paling-Banyak-Dipakai-Masyarakat

Ritonga, I. J. N. (2022). Pengaruh Promosi Cashback Dan Harga Pada Ovo Terhadap Perilaku Konsumen (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Medan Area). Universitas Medan Area.

Syifa Alhusna, Yenni Samri Juliati Nasution, & Nurwani Nurwani. (2024). Pengaruh Manfaat Dan Resiko Terhadap Minat Penggunaan E-Wallet DANA Di UINSU. Trending: Jurnal Manajemen Dan Ekonomi, 2(2), 237–250. Https://Doi.Org/10.30640/Trending.V2i2.2311

Setyawan, Arif, Hendro Wibowo, And Mustafa Kamal. “Analysis Of Optimization Model Of Haji Financial Investment Portfolio In BPKH RI (Haji Financial Management Agency Of The Republic Of Indonesia).” Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah 8.1 (2020): 5-27.

RAIHAN, Muhammad; NASUTION, Muhammad Lathief Ilhamy; DAULAY, Aqwa Naser. Analisis Dampak Perkembangan Teknologi AI Dalam Meningkatkan Efisiensi Operasional Bank Syariah (Studi Kasus Bank Sumut Kantor Cabang Syariah Medan Ringroad). Jesya (Jurnal Ekonomi Dan Ekonomi Syariah), 2024, 7.2: 2049-2062.

Syarifah, Siti Alfaini, Muhammad Ikhsan Harahap, And Aqwa Naser Daulay. “Fomo Living Behavior In Islamic Perspective: Case Study Of JKT48 Fans.” SERAMBI: Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis Islam 6.2 (2024): 113-126.

Nasution, Arifah, Muhammad Arif, And Aqwa Naser Daulay. “Analysis Of Community Economic Empowerment From The Perspective Of Islamic Economics: Case Study Of Rice Farmers Of Siundol Padang Lawas.” SERAMBI: Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis Islam 6.3 (2024): 233-246.

Daulay, Muthia Aulia Azhari; MARLIYAH, Marliyah; SILALAHI, Purnama Ramadani. The Influence Of Social Media, Digitalization, And Financial Literacy On Generation Z’s Investment Decision. SERAMBI: Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis Islam, 2025, 7.1: 1-14

Daulay, M. A. A., Marliyah, M., & Silalahi, P. R. (2025). The Influence Of Social Media, Digitalization, And Financial Literacy On Generation Z’s Investment Decision. SERAMBI: Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis Islam, 7(1), 1-14.

Harahap, Muhammad Ikhsan. “Strategi Pemanfaatan Media Sosial Dan Kualitas Pelayanan Pada Taman Baca Spirit Book Dan Coffee Di Kota Medan.” Asian Journal Of Management Analytics 1.2 (2022): 89-96.

Harahap, Muhammad Ikhsan, Et Al. Strategi Pemanfaatan Media Sosial Dan Kualitas Pelayanan Pada Taman Baca Spirit Book Dan Coffee Di Kota Medan. Asian Journal Of Management Analytics, 2022, 1.2: 89-96.

Syarifah, Siti Alfaini, Muhammad Ikhsan Harahap, And Aqwa Naser Daulay. “Fomo Living Behavior In Islamic Perspective: Case Study Of JKT48 Fans.” SERAMBI: Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis Islam 6.2 (2024): 113-126.


Full Text: PDF

DOI: 10.33751/jhss.v8i3.11447

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.